Andreas-Selco 0 Postad 11 Juli , 2016 (redigerade) Hej, Var ute igår och premiärkörde en snipa med en md2b motor. Har i juni rensat kylkanalerna i cylinder samt toppen. Efter en halvtimmes körning så ligger oljetrycket på nästan 3 bar, är detta normalt? Har då kört i 5 knop, varvtal 900. Ska inte trycket vara lägre? Temperaturmätaren kommer också bara en liten bit in på det gröna fältet. Se bild. Kan tillägga att motorn är sjövattenkyld. MVH Andreas Redigerad 11 Juli , 2016 av Andreas-Selco Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juli , 2016 Hej, Var ute igår och premiärkörde en snipa med en md2b motor. Har i juni rensat kylkanalerna i cylinder samt toppen. Efter en halvtimmes körning så ligger oljetrycket på nästan 3 bar, är detta normalt? Har då kört i 5 knop, varvtal 900. Ska inte trycket vara lägre? Temperaturmätaren kommer också bara en liten bit in på det gröna fältet. Se bild. Kan tillägga att motorn är sjövattenkyld. MVH Andreas 3 bar är väl mycket bra vid 900 varv, bara att grattulera till en maskin som verkar vara i bra kondition. Även tempen anser jag vara normal efter en tur på moderata 900 varv. Lite OT det gröna fältet på din tempmätare ungefär där din nål är på bilden, till det röda börjar, representerar ca 5 grader celcius, alltså från där det gröna börjar till det slutar, är det endast 5 graders skillnad! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andreas-Selco 0 Postad 11 Juli , 2016 Hej, Var ute igår och premiärkörde en snipa med en md2b motor. Har i juni rensat kylkanalerna i cylinder samt toppen. Efter en halvtimmes körning så ligger oljetrycket på nästan 3 bar, är detta normalt? Har då kört i 5 knop, varvtal 900. Ska inte trycket vara lägre? Temperaturmätaren kommer också bara en liten bit in på det gröna fältet. Se bild. Kan tillägga att motorn är sjövattenkyld. MVH Andreas 3 bar är väl mycket bra vid 900 varv, bara att grattulera till en maskin som verkar vara i bra kondition. Även tempen anser jag vara normal efter en tur på moderata 900 varv. Lite OT det gröna fältet på din tempmätare ungefär där din nål är på bilden, till det röda börjar, representerar ca 5 grader celcius, alltså från där det gröna börjar till det slutar, är det endast 5 graders skillnad! Kalle Tack för snabbt svar. Ja motorn verkar vara i god kondition, både topplocken och cylindrarna hade bra anläggningsyta mellan kylkanalerna och cylinderloppen. Ytterliggare en liten fråga. Mår dessa dieselmotorer bra av att köras på lägre varv under längre sträckor. Läste någonstans att de gärna ska ha lite varv, vill helst inte varva mer då det enbart låter mera samt att det ej går så mycket fortare. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Juli , 2016 Ser inga beskymmer med att du kör på lite lägre varv. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser