Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
Andreas-Selco

MD2B högt oljetryck?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Var ute igår och premiärkörde en snipa med en  md2b motor.

Har i juni rensat kylkanalerna i cylinder samt toppen.

 

Efter en halvtimmes körning så ligger oljetrycket på nästan 3 bar, är detta normalt?

Har då kört i 5 knop, varvtal 900.

 

Ska inte trycket vara lägre?

 

Temperaturmätaren kommer också bara en liten bit in på det gröna fältet.

Se bild.

 

Kan tillägga att motorn är sjövattenkyld. 

 

 

 

MVH Andreas

 

post-106388-0-69102700-1468236209_thumb.png

Redigerad av Andreas-Selco

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Var ute igår och premiärkörde en snipa med en  md2b motor.

Har i juni rensat kylkanalerna i cylinder samt toppen.

 

Efter en halvtimmes körning så ligger oljetrycket på nästan 3 bar, är detta normalt?

Har då kört i 5 knop, varvtal 900.

 

Ska inte trycket vara lägre?

 

Temperaturmätaren kommer också bara en liten bit in på det gröna fältet.

Se bild.

 

Kan tillägga att motorn är sjövattenkyld. 

 

 

 

MVH Andreas

 

3 bar är väl mycket bra vid 900 varv, bara att grattulera till en maskin som verkar vara i bra kondition.

 

Även tempen anser jag vara normal efter en tur på moderata 900 varv.

 

Lite OT det gröna fältet på din tempmätare ungefär där din nål är på bilden, till det röda börjar, representerar ca 5 grader celcius, alltså från där det gröna börjar till det slutar, är det endast 5 graders skillnad!

 

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

Var ute igår och premiärkörde en snipa med en  md2b motor.

Har i juni rensat kylkanalerna i cylinder samt toppen.

 

Efter en halvtimmes körning så ligger oljetrycket på nästan 3 bar, är detta normalt?

Har då kört i 5 knop, varvtal 900.

 

Ska inte trycket vara lägre?

 

Temperaturmätaren kommer också bara en liten bit in på det gröna fältet.

Se bild.

 

Kan tillägga att motorn är sjövattenkyld. 

 

 

 

MVH Andreas

 

3 bar är väl mycket bra vid 900 varv, bara att grattulera till en maskin som verkar vara i bra kondition.

 

Även tempen anser jag vara normal efter en tur på moderata 900 varv.

 

Lite OT det gröna fältet på din tempmätare ungefär där din nål är på bilden, till det röda börjar, representerar ca 5 grader celcius, alltså från där det gröna börjar till det slutar, är det endast 5 graders skillnad!

 

 

 

Kalle

 

 

 

Tack för snabbt svar.

Ja motorn verkar vara i god kondition, både topplocken och cylindrarna hade bra anläggningsyta mellan kylkanalerna och cylinderloppen.

 

Ytterliggare en liten fråga.

 

Mår dessa dieselmotorer bra av att köras på lägre varv under längre sträckor.

Läste någonstans att de gärna ska ha lite varv, vill helst inte varva mer då det enbart låter mera samt att det ej går så mycket fortare.

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser inga beskymmer med att du kör på lite lägre varv.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...