Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025

Rekommendera Poster

Hej! Kan någon svara vad det är för fel på min evinrude elan 1996, idag började den strula, den går enbart bakåt även när man drar gasreglaget framåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge ett bra svar med så lite info. Skriv gärna även antal hästkrafter mm. så är det lite enklare att komma med bra svar   :) 
Min gissning på din felbeskrivning ovan är att växelvajern/växelmekanismen är skadad eller hoppat ur läge.

Lyft av motorkåpan och se om du kan växla manuellt (beroende på modell så kan man även komma åt att växla manuellt på utsidan, men är osäker på vad du har för motor)

Kan du växla manuellt så är drev och växelmekanismen hel och då kanske det bara är växelvajern som har gått av eller släppt i sitt fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en 35 hp. Det lustiga är att den varvar upp när jag för gasreglaget framåt men båten går bakåt, det hände efter jag hängde upp badstegen kanske att jag stog på vajrarna...kan det ha hänt något i gasreglaget för själva växelmekanismen förs åt olika håll för fram/back men kanske inte tillräckligt då? Ska prova att koppla ur växelvajern och växla manuellt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har två vajrar från ditt reglage, det ena styr gas och det verkar fungera. Den andra vajern är den som styr växlingen. Genom en ganska enkel men smart lösning så måste man dra ner gasen till tomgång för att lägga i neutral och sedan när man drar reglaget bakåt en bit kopplas backen in, drar man sedan ytterligare en bit så ökar man på gasen. Samma funktion då man för reglaget framåt.

De flesta växelhuset brukar hamna i främre läget (med forward inkopplat alltså) då fjädermekanismen i växelhuset trycker inkopplingsdrevet framåt. Därav att det "klunkar/smäller" mindre när man lägger i fram än back.

Jag tror du har skadad växelvajer eller att vajern har släppt i reglaget och backväxeln ligger i hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppnade upp gasreglaget, inga fel där, kopplade ur vajern ur växelmekanismen men det gick ändå inte att växla. Det sitter en kula (dank) bakom växel mekanismen som jag tror frikopplar axeln när den trycks in...stämmer det, men även fast jag tryckte in den med mejsel så snurrade propellern. En annan fråga är om propellern ska snurra i neutralläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern kan snurra med axeln då motorn är igång och man kör motorn med t.ex spolmuff dvs inte har något motstånd för propellern. Testa med motorn avslagen så känner du om du kan snurra propellern eller om växeln ligger i hela tiden.

Prova med motorn avslagen att snurra på propellern och växla manuellt på motorn för att se om det fungerar. Om detta ej fungerar så kan det vara växelföraren som går ner i riggen till växelhuset som har hoppat ur. Då måste du montera av riggen och kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Växeln ligger i hela tiden. Måste man montera ner hela riggen eller finns det någon lucka på riggen någonstans för att komma åt växelföraren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...