Kalleotobbe 0 Postad 9 Juli , 2016 Är en nybliven ägare till en katamaran Nacra 5.5. Katamaranen är 5,5 meter lång och 2,2 meter bred. Då jag har tänkt att transportera den en längre sträcka varje år är tanken att köpa en 80 båtvagn och sen lägga två tvärgående balkar på trailern då katamaranen är bredare än släpet. Bredden blir under 2,6 meter. Räcker det att man förser balken med positionsljus. Tanken är att det ska se ut så här. http://sailsportmarine.com/trailers-c-135_103_104/genesis-galvanized-catamaran-trailer-getaway-p-334.html Är det möjligt/lagligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalleotobbe 0 Postad 9 Juli , 2016 Ska tilläggas att vikten inte är något problem väger allt som allt ca 200 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juli , 2016 Ser inga problem med detta. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalleotobbe 0 Postad 9 Juli , 2016 Ser inga problem med detta. Kalle Behöver man efterbesiktiga båtvagnen då man har modifierat den eller kan man göra balkarna löstagbara och undkomma det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 9 Juli , 2016 Är det inte enklare att plocka isär den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juli , 2016 Ser inga problem med detta. Kalle Behöver man efterbesiktiga båtvagnen då man har modifierat den eller kan man göra balkarna löstagbara och undkomma det? Nej! Jonas P; Båten är 2,20 bred, smalare än många andra båtar som trailas, så jag kan inte se någon fördel med det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Juli , 2016 Jag skulle tro att det räknas som utskjutande last. Då får det skjuta ut 20cm på varje sida. Så är släpet 180cm brett så får ju båten vara 220cm. Är släpet smalare har du för mycket utskjutande. Det kanske du kan komma runt genom att montera balkarna permanent och regga om, ingen aning om det är möjligt. Den utskjutande lasten (båten/balkarna) måste markeras både framåt och bakåt iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 455 Postad 10 Juli , 2016 Är det inte enklare att bygga en ställning för att ha båten stående i vinkel på kärran? Då blir bredden inom gränserna direkt. Se bild i länk:http://www.wateraction.pl/zdjecia/1284493893m1przyczepa_tornado_1.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 Juli , 2016 Ser inga problem med detta. Kalle Behöver man efterbesiktiga båtvagnen då man har modifierat den eller kan man göra balkarna löstagbara och undkomma det? Nej! Jonas P; Båten är 2,20 bred, smalare än många andra båtar som trailas, så jag kan inte se någon fördel med det. Kalle Tänkte mest att det bör finnas en anledning till att det "normala" sättet att packa kattor på släp är att plocka isär dom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Juli , 2016 (redigerade) Men 220 är inte speciellt brett och idag har ju Ts ingen kärra. Så det är ju bara att välja en kärra som är minst 180 bred så är det ju inget problem. Att sätta en liten lampa i varje hörn av den utskjutande lasten är ju en smal sak att ordna. Vitt fram och rött bak. Cykellysen skulle duga för att uppfylla lagkraven. Redigerad 10 Juli , 2016 av mikael_matsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 Juli , 2016 Jag säger inte att det ena eller andra sättet är fel eller bättre.Men när någon vill hitta på en egen speciallösning som är markant annorlunda än vedertagna sätt så frågar jag mig alltid om alla bara är korkade som följer traditionen eller om det är så att speciallösningen är som att återuppfinna hjulet, redan provat och förkastat/förbättrat. YMMV Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 10 Juli , 2016 Jag säger inte att det ena eller andra sättet är fel eller bättre. Men när någon vill hitta på en egen speciallösning som är markant annorlunda än vedertagna sätt så frågar jag mig alltid om alla bara är korkade som följer traditionen eller om det är så att speciallösningen är som att återuppfinna hjulet, redan provat och förkastat/förbättrat. YMMV Mmm jo så är oftast bra att se på saken. Men kattor som plockas isär eller lutas upp diagonalt är väl oftast bredare eller? Annars tycker jag det låter rätt korkat om du frågar mig. Max bredd i Sverige är 260cm. Man kan köra 310cm om man märker fortonet med -BRED LAST-, 310-450cm kräver efterfordon och över det krävs dispansener. Praktiskt taget alla svenska lastbilar med skåp är exakt 260cm. I många andra länder gäller 250cm. Oavsett hur brett fordonet är får den utskjutande lasten dock vara max 20cm per sida. Därför är det kritiskt att släpet som TS ska använda är minst 180cm brett. Men att plocka isär eller bygga lutande ställningar etc för att transportera 220cm låter onödigt krångligt. Ett par balkar som bär båten som TS visar länken ser ju genialt enkelt ut, och man kan ju till synes traila upp den från en ramp som vilken båt som helst. Tyngtpunkten blir dessutom lägre än att luta båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 10 Juli , 2016 Tornado, F18 och Nacra 17 är ju alla bredare men inte över 260cm om vi nu ska använda det som nån sorts gräns. Men jag tar tillbaka, när jag bildgooglar verkar det som om det är rätt poppis att köra de lite smalare kattorna, inklusive Nacra 17, som ändå är bredare än Nacra 5.5 ihopmonterade på trailer.Så det borde ju vara enkelt att bara kopiera nån poppis konstruktion? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser