Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
telecastrus1970

Svårstartad VP MD21A när den är varm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej 

Har lite huvudbry ang. min MD21 som är svårstartad när den är varm.

När motorn är kall hoppar den igång fint utan grundgas eller något, men när den är varm vill den ogärna hoppa igång.

Jag lade till ute vid en ö och fem timmar senare när jag skulle hem fick jag göra ett antal startförsök innan den motvilligt hoppade igång.

När motorn väl är igång går den kanon.

 

Märkte det även när jag slussade ut för några veckor sedan , då den inte startade när jag skulle ur slussen.

 

Hade även problem med tomgången som vandrade upp till 1500 varv när jag skulle lägga till.

 

Någon som har några idéer ?

 

mvh Johan

Redigerad av telecastrus1970

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Har lite huvudbry ang. min MD21 som är svårstartad när den är varm.

När motorn är kall hoppar den igång fint utan grundgas eller något, men när den är varm vill den ogärna hoppa igång.

Jag lade till ute vid en ö och fem timmar senare när jag skulle hem fick jag göra ett antal startförsök innan den motvilligt hoppade igång.

När motorn väl är igång går den kanon.

 

Märkte det även när jag slussade ut för några veckor sedan , då den inte startade när jag skulle ur slussen.

 

Hade även problem med tomgången som vandrade upp till 1500 varv när jag skulle lägga till.

 

Någon som har några idéer ?

 

mvh Johan

 

 

Låter bränslerelaterat, vandrande tomgång är ofta ett symptom på vatten i bränslet. Annars något som påverkar bränsletrycket, skit i ledningar eller tank eller defekt matarpump. Kolla vattenavskiljare och bränslefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vandrande tomgång kan även bero på luftläckage så kolla alla dina slangar till o från förgasare och tank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vandrande tomgång kan även bero på luftläckage så kolla alla dina slangar till o från förgasare och tank

MD21 är en diesel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade ett liknande problem på en Perkins 4.108. Det berodde då på sliten insprutningspump med inre läckage som blev för stort när den blev varm. Testa att kyla insprutningspumpen för att se om det hjälper.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vandrande tomgång kan även bero på luftläckage så kolla alla dina slangar till o från förgasare och tank

MD21 är en diesel.

 

och dom går galant om det suger in luft??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 
och dom går galant om det suger in luft??

 

Nej, men de har ingen förgasare och inga tjuvluftproblem som är förknippat med det som man normalt tänker på. Luftläckage på en diesel påverkar bara bränsletrycket och inte bränsleblandningsförhållandet som med förknasare och är en annan typ av problem att leta efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade ett liknande problem på en Perkins 4.108. Det berodde då på sliten insprutningspump med inre läckage som blev för stort när den blev varm. Testa att kyla insprutningspumpen för att se om det hjälper.

Hälsningar Ove

 

Ett tecken på inre läckage kan vara att den är knepig att stoppa när den är varm. Man får dra länge i stoppknappen för att de skall stanna. Det kan ge en fingervisning om pumpens skick. MD21 har precis samma typ av rotorpump som Perkins i inlägget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan sliten rotorpump kan ge symptom som att varvtalet inte går ner när man drar av på gasen. I ett sånt läge är den mycket svår att döda. När den däremot kommit ner på tomgång stannar dom fint när man drar i stoppen.

Samma slitage gör de även svårstartade när de är varma.

 

Jag vet en bonde för länge sen som hände en hink vatten över pumpen på traktorn när den inte startade... Sen brukade den starta. Men till slut var det bara renovering av insprutningspumpen som gällde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst.... Bytte bränslefilter och gjorde rent vattenavskiljare och någon annan burk som satt innan pumpen. Nu går den som den ska igen.

 

Tack för alla inlägg 

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...