Gå till innehåll
måndag 02 mars 2026
delfina

Mercury vs Suzuki

Rekommendera Poster

Hej,

Ska nu köpa en ny utombordare.

Just nu står det mellan Suzuki DF90A -16 och Mercury 80 Fourstroke -16.

Prismässigt istortsett samma.

Garantin Suzuki 7 år - klart bäst av alla utombordare

Mercuryn 5 år - näst bäst garanti av alla. Om man nu ska se på det enbart..........

Har aldrig innan ägt motorbåt och motorn som sitter på nu gick itu förra veckan en 55 hk Suzuki. Fått

reda på att denna båt som är en Örnvik 5,30 kan ha upp mot 140 hk..............

Det jag undrar är i.o.m jag är amatör på motorer. Vilken jag ska välja för att inte gå på pumpen när

jag nu satsar stort........Trolling gillar jag och annan fiske i massor.

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaksak egentligen. Skillnaden i garantin och tio hästar till talar för japanen. Jag föredrar Suzuki, men har kört Merc också, och dom går tyst och fint. Skillnad i servicekostnader kan vara värt att beakta. Oavsett vilken du väljer så är det ok maskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smaksak egentligen. Skillnaden i garantin och tio hästar till talar för japanen. Jag föredrar Suzuki, men har kört Merc också, och dom går tyst och fint. Skillnad i servicekostnader kan vara värt att beakta. Oavsett vilken du väljer så är det ok maskiner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är så.....10 hk o garantin mer på Suzukin mkt tilltalande. Det är mest att säljarna går på om att vikten är mindre nu hos Mercuryn o större cylindervolym o därmed bättre prestanda??? Service pratade ngn om rem osv.....? Är sådan djungel när man inte är hemma på motorer. Suck!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är så.....10 hk o garantin mer på Suzukin mkt tilltalande. Det är mest att säljarna går på om att vikten är mindre nu hos Mercuryn o större cylindervolym o därmed bättre prestanda??? Service pratade ngn om rem osv.....? Är sådan djungel när man inte är hemma på motorer. Suck!

Kamkedjan på Suzukin tilltalar mig, men ställer höga krav på oljekvalité och bytesintervall, men man slipper ju ett dyrt byte av rem.

Jag har själv en Suzuki 115 och är mycket nöjd.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnad i vikt och dess prestanda kommer du aldrig att kunna känna utan att mäta med stoppur....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...