Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
Sabon

Plottern slocknar när jag startar motorn

Rekommendera Poster

I går testade jag min nya Garmin plotter 721. Allt funkade fint ända till jag startade motorn(Yanmar 2YM/15), då slocknade plottern. Vad kan felet vara? Efter lite googlande verkar det som för stort spänningsfall kan vara en tänkbar orsaken. Hur löser jag detta? En annan sak är att huvudströmbrytaren verkar fungera dåligt. Det gör ingen skillnad om den står på 1, 1+2 eller 2. 1 är ett 80Ah startbatteri och 2 är 4x80Ah förbrukningsbatterier. Om huvudströmbrytaren var felet borde väl den gamla plottern (Garmin 720) också ha slocknat när jag startade motorn

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja du har ett spänningsfall, startmotorn drar massvis med ström i startögonblicket, så det blir inget över till navigatorn, troligtvis är ditt startbatteri i dålig kondition, eller så är anslutningarna dåliga. Men koppla navigatorn till båtens förbrukarbatteri istället, då skall detta problen inte kvarstå.

Om du misstänker att huvudströmbrytaren är kass, så byt! Jag anser att det är bättre med två separata brytare (=batterifrånskiljare) än en sådan där kombinerad, den är lätt att glömma att ställa om då man kommer i hamn.

Satsa också på en laddningsfördelare, batteriseparator, så laddas båda batterigrupperna automatiskt då generatorn laddar, och batterigrupperna kopplas isär vid stillaliggande

Men som sagt, det förefaller som om sitt startbateri är dåligt. Och/eller har glappa eller oxiderade anslutningar.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd ovan, och byt huvudströmbrytaren till en som bara har lägena av och till, köp den dyraste du kan hitta!

Metallnyckel ska det vara, undvik röd plastnyckel.

Kalle

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra råd ovan, och byt huvudströmbrytaren till en som bara har lägena av och till, köp den dyraste du kan hitta!

Metallnyckel ska det vara, undvik röd plastnyckel.

Kalle

Precis!

Undvid de som kostar 69kr dom skall vara helt av metall och kunna klara av marin miljö. Men de dyraste (omkring 1500kr styck + moms) till väldigt krävande installatoner och kanske är litet overkill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack!

Jag behöver alltså;

1) Kolla startbatteriet inkl. anslutningar

2) 2 st Huvudströmbrytare. (Gastät, metall, IP68 ca 380:-)

3) Skiljerelä (ca 698-699:-)

så ska problemen vara borta!

Sabon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack!

Jag behöver alltså;

1) Kolla startbatteriet inkl. anslutningar

2) 2 st Huvudströmbrytare. (Gastät, metall, IP68 ca 380:-)

3) Skiljerelä (ca 698-699:-)

så ska problemen vara borta!

Sabon

Njae, då har du eliminerat dom felkällorna, då dyker det upp nya, dom får du ta hand om då.

Välkommen till båtvärlden.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ja då är du på god väg... sedan behöver du ju nån bra kompis som kan klämma kabelskor på tjocka kablar också... eller så kanske man kan köpa färdiga batterikablar i olika längser nånstans?

Men du kan ju börja med att gå över som grejerna som nu sitter i båten, smärjelduk och kontaktspray kan ju göra underverk, och sedan bygga om med riktiga grejer under vinderns uppläggning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...