Gå till innehåll
måndag 09 februari 2026
Peter_G

Blyersättning?

Rekommendera Poster

Kan jag köra min VP 130 D utan blyersättning? Kan jag köra på den mer miljövänliga akrylatbensinen? Någon som vet?

post-5632-1394234382,388_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enda erfarenhet av blyersättning jag har är att det är ren bluff. ingen i våran klubb använder det och har inte hört att nån drabbats av några problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Reine

Det är riktigt att din motor går på 95 oblyad bensin. Titta in på www.drevia.se så kan du bland annat hitta en tabell på vilka Volvo motorer som kräver blyad bensin, eller blyersättningsmedel. Har väldigt svårt och tro att detta medel skulle vara en bluff då det uttryckligen står i de flesta originalanvisningar att dylikt skall användas där blyad bensin krävs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Alla är vi saliga i vår tro. Blyersättningsmedel verkar vara en het fråga? För att belysa ifall blyersättningsmedel behövs i bränslet eller ej. Räcker det att gå till motorfabrikanternas rekommendationer och se. Ifall någon på allvar tror att motortillverkarna vill göda andra än sig själva så får väl den vara i denna föreställningen. Frågan när det gäller blyersättningsmedel måste bli varför fanns det på stenåldern bly i bensinen? Jo, därför att i första hand ventilsätena behövde denna smörjning. Bränslet idag är så torrt att det i motorer som inte har tillräckligt hårda säten går ner sig. Detta märker man givetvis inte ifall gångtiden är max ett tvåsiffrigt tal per år. Det tar ett antal år innan oljeförbrukningen ökar och motorn börjar ryka. Men som sagt vi lever i en demokrati och var och en gör som denne vill. Sedan om blyersättningsmedlen är en bluff eller ej är jag inte kapabel att bedöma. Men så länge motortillverkarna rekommenderar medlet är det långsiktigt nog ganska vanskligt att inte beakta detta. Kör på raps/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. Förlåt mitt namn är plåt... Jag kollade lite närmare och det var en 130C :oops: Jämförde på Drevia men de listorna är inte fullständiga, jag har ett 280´s drev och trodde att det var en 130D, jag kommer att köra med blyersättning tills jag har kollat ventilsätena.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...