Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
El_Ninjo

Nollställning efter kamremsbyte?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en båt med en Volkswagen TDI 150-5 motor i som vi har bytt kamrem på. Båten (dvs motorn) fungerar nu fint upp till ca 2000 rpm då den tappar all kraft och går ned till ett säkerhetsläge. Vi gissar att man måste koppla in sig på datorn i båten och nollställa några värden. Är det någon här som vet vad och hur man skall göra? Båtverkstaden säger sig inte ha tid inom de närmaste tre veckorna. Känns ju surt att vi inte skall kunna använda båten under halva sommaren.... Tänk om det kunde vara så enkelt att man skall trycka in några knappar och räkna till tio.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla är mitt råd. Motorn är inte så väldigt vanlig i Sverige om jag minns rätt och kunskap finns det nog gott om på nätet.

Ni är säkra på att ni inte fick remmen en kugg fel? Det kan bli diverse märkliga fenomen isf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Googla är mitt råd. Motorn är inte så väldigt vanlig i Sverige om jag minns rätt och kunskap finns det nog gott om på nätet.

Ni är säkra på att ni inte fick remmen en kugg fel? Det kan bli diverse märkliga fenomen isf.

Tack för svar! Jag har försökt googla, men jag hittar inga svar. Åtminstone inte på svenska. Jag vet inte vilka termer jag skulle använda på engelska. Vi lyfte ur motorn och lämnade den till en bilverkstad där de utförde själva bytet. Jag kan inte annat än hoppas att de har gjort rätt. Det faktum att motorn fungerar bra på varv upp till 2000 rpm, borde inte det tala för att kamremsbytet är korrekt utfört?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad säger verkstaden som bytte remmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle också kunna vara helt oberoende av bytet? Man är på rätt många saker när man både lyfter ur motor, jobbar på den sätter i den igen.

Om jag tänker på varvtalet är det inte helt otänkbart att turbon överkladdar pga kärvande wastegatearm. Det kan vara något att kolla. Skall den ladda säg 0.5 och mätaren visar högre när den går in i failsafe är det nog där det ligger. Är det 1.7an är det lite av en klassiker(för visst är det samma som Mercruisers 1,7?).

Går att smörja på plats isf, inget behöver tas ur...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra svar ovan!

Kolla även bränslefilter, finns kännare för vatten i filtret, dränera filtren.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...