Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
garoto

Teleflexstyrning- byta styrrör hur gör jag?

Rekommendera Poster

Hej, så har man köpt en båt på land.....

När jag åkte ut så satte sig styrningen direkt. Tog upp och såg att styrröret var av. Nu undrar jag om det går att bara skruva av styrröret? Försökte komma åt men eftersom den är inbygg så var det svårt, tänkte fråga här innan jag lägger fler timmar på det. Är det enklasr att ta lost vid kulleden och ta ut hela styrvajern eller hur ska man gå till väga? Någon som har förslag?

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det röret du menar är det som sitter i vajern sen i en kula i båten o vidare till motorn ??

I så fall går det ej att byta blir att köpa ny vajer då det är en enhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en gammal vajer med integrerat styrrör går det inte att byta men i dag har alla styrvajrar en överfallsmutter så vajern passar direkt i utombordaren och om man behöver styrröret får man köpa det separat. Du får kolla vilken variant du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en gammal vajer med integrerat styrrör går det inte att byta men i dag har alla styrvajrar en överfallsmutter så vajern passar direkt i utombordaren och om man behöver styrröret får man köpa det separat. Du får kolla vilken variant du har.

 

Hej, Precis så har jag det. Styrröret är gängat i en mutter. Min gissning var att det ska gå att skruva loss själva styrröret från muttern. Måste jag ta loss kulan och fästerna till den eller kan jag balar lossa lite så att jag skruva ut styrröret? Är himla trångt att komma åt när den sitter inne under däck.  Att hålla i mot på muttern och sedan dra med polygrip för att gänga av syrröret var min tanke men vid första testet verkade det svårt.

/fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...