Gå till innehåll
lördag 11 juli 2026
Linusbl

90hk på örnvik 510

Rekommendera Poster

Tjenare. har gått och köpt mig en örnvik 510 från början av 70talet med en johnson 50hp från samma årtal, den går inte och saknar trim å tilt så blir att byta ut. tycker det är en ganska robust båt men akterspegeln.. ja va ska man säga om den, den är int överdimensionerad iaf.

Är lite sugen att sätta på en 90hk johnson 2takt från slutet av 90talet med insprut. någon som har erfarenhet av de motorerna?

om man ska sätta på den motorn så måst man förstärka akterspegeln iaf. det står att det är max 50hk på båten. vad tror ni om att sätta på 40hk mer än vad som är rekommenderat? båten är väl av halvplanande typ om jag int är helt ut och cyklar, och knappast gjord för nå högre farter med 50hk för båten väger endå 400kg. hur beter den sig om man har lite mer power på aktern måntro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt o säga men behövs ju en förstärkning på aktern jag hängde 100hk på min 410 men motorn funkar ej som den ska så vet ej hur det blir tror inte efekten är det avgörande utan vikten jag ska ha tag i en mindre o lättare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del märkliga ras på tidiga Fitcht... Jag hade hoppat dessa. Angående skrovet kan det vara bortkastat med stor motor om skrovet inte vill. Sök runt innan du köper motor. Övermotoriserat är kul, har aldrig ägt en båt utan för stor motor. Man måste dock matcha ekipaget:)

Synd att betala i onödan:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en 510, dock bara 40 hk, men jag uppfattar båten som planande, min gör 22-23 knop, jag är tveksam att den skulle göra det som halvplanande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en 510, dock bara 40 hk, men jag uppfattar båten som planande, min gör 22-23 knop, jag är tveksam att den skulle göra det som halvplanande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej. jo de är nog mycket möjligt att den inte är halvplanande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...