Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025
Natursten_89

Hur lång tid tar det till hydraliska liftare fylls:? 454 mercrusier -89

Rekommendera Poster

Jag är inte fullfjädrad motorexpert men tror mig veta att hydraliska ventillyftare (för det är väl dem du avser) får sin olja från motorns oljepump (vanliga motoroljan). Då bör de ju ha fått upp trycket i samma stund som motorns oljetryck gått upp och det går ju snabbt.

Fick bärga bilen en gång när oljetryckslampan inte ville slockna. Kollade självklart oljenivån först och slog t.o.m. i en slatt extra utan att lampan slocknade. Det visade sig på verkstan att det var oljetryckgivaren som pajat. Efteråt var det en erfaren bilreparatör som tipsade mig om att om ventilerna inte slamrade så fanns det oljetryck i motorn så jag hade kunnat köra själv till verkstan (men vet inte om jag hade vågat chansa på det).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon go gubbe som vet?

Mvh Valentin

Instämmer med tidigare inlägg, men om oljan är kall och seg kan det dröja någon minut innan slamret upphör. Likaså om motorn stått väldigt länge så lyftarna blivit tomma på olja. Det är väldigt små hål som oljan ska upp igenom så därför kan man få en prolangering. Oljans viskositet avgör också hur fort du får upp trycket.

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...