Gå till innehåll
lördag 12 juli 2025
pgh73

Startmotor/solenoid problem

Rekommendera Poster

Har lite problem med min Yanmar 2gm. Har troligtvis kortslutet solenoiden på startmotorn(fråga ej snälla). Kan jag på något sätt skruva isär solenoiden eller det är bara köpa ny om den är kass? Jag har ström hela tiden på startmotorn och när jag lägger på minus så snurrar motorn igång utan att jag rör nyckel/startknappen på manöverpanelen.

Mvh

/Han som är idiot beträffande ström

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar maskinen när du lägger på - jorden på batteriet fungerar uppenbarligen solenoiden.

Doch verkar den få manöverström från något olyckligt håll.

Det är inte så att batterikabeln på startmotorn kommer ihop med manöverströmmen vid startmotorn?

Eller något problem i själva tändningslåset?

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Solenoiden kan ju även ha bränt fast i "på" läge. Hörs det något klick från solenoiden? 

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lär ju knappt klicka i något av fallen vi relaterar till.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väldigt vanligt att kontaktblecket på soleoniden "svetsas" fast å ligger på. Typiskt fel. Om det går att plocka isär den så gör det. Det är lite olika med den saken. Håll rätt på alla delarna bara. Sedan skrapar man bort alla beläggningar på ytorna å putsar så det blir slätt med en fin bryne, montera ihop å du har spart ett antal Gustav.

Jag har t.o.m varit med om att sågat upp "huset" å sedan epoxilimmat ihop det hela, funkade sedan i alla år jag hade kvar den bilen till skrothög. Som fattig student fick man vända på kulorna. Nu gör man det som pensionär.Samma sak. Testa, det värsta som kan hända att du åker på att köpa en ny. Å det skulle du ändå om det inte går att laga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Lär ju knappt klicka i något av fallen vi relaterar till.

Kalle

I ditt fall borde det höras ett klick när strömmen sluts. Men i mitt exempel är det inget som rör sig.

/Claes

Redigerad av Rascal

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En början till felsökning är ju att ta loss manöverströmskabeln (den lilla tunna) och se om det blir någon skillnad. Så kan man utesluta ex. fel i tändningslåset. Mät om och när det finns ström i kabeln. Skall bara finnas när Du vrider på startnyckeln/trycker på startknappen.

/Claes

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...