Gäst Emil Postad 2 Maj , 2005 Jag har en Mercury 7,5 hk från 84 som går väldigt tungt. Den startar alltid och går jämnt, men den vill inte varva ordentligt. Dessutom ryker den lite mer än den ska. Jag har tagit loss förgasaren och gjort rent samt bytt packningar mm, men det gav inget resultat. Har även försökt justera luftskruven. Är det någon som har något tips på vad mer man kan kolla? (Motorn har två cylindrar, elstart och kondensatorbox) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 Maj , 2005 Hej! Har motorn nu börjat krångla eller är detta ett gammmalt fel?/mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Emil Postad 3 Maj , 2005 Den började bete sig så förra sommaren. Sen har den varit sån, men ibland (när den gått ett längre tag) kan den plötslig varva upp ett kort tag. Men det har bara hänt ett fåtal gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lanzar 0 Postad 3 Maj , 2005 Antar att du har elektrisk choke på den. Kollat så den inte har hängt sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Maj , 2005 Hej igen! Hur ser stiften ut? För att förvissa dig om att det inte är någon luftläcka, spruta startgas på insugningsröret, akta dig för att få något som kommer in genom förgasaren. För då kan du inte höra (motorn ökar i varv när den får i sig startgas), ifall du har en luftläcka. Har du kontrollerat hur blåsan ser ut när du kör. Är denna fylld eller skrumpnar den och har du försökt pumpa fram bränsle när du kör. Händer det något med motorvarvet? Det var en massa motfrågor, men jag kan inte lokalisera felkällan. Är det ett bränslefel eller är tändningen åt pipsvängen??? /ge dig inte/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jugge Postad 9 Maj , 2005 Hej , jag hade ett liknande problem på en 25 hk Murkla från tidigt 80 tal, till och från så gick den hur bra som helst, efter lite felsök så konstaterade vi att ena tändspolen var glapp/ paj, köpte en ny på båt ácenten, för dyra pengar å sen gick den hur bra som helst.'mvh // Jugge ,,vet dock ej om du har två tändspolar som det var på min. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Emil Postad 10 Maj , 2005 Tack för alla svar! Jag bytte impellern och efter det går motorn mycket bättre. Jag förstår inte helt sambandet, men impellerna var gamal och flera blad hade gått av. Min gissning är att detta har legat och bromsat axeln på något sätt. Det känns lite konstigt att det skulle ge så stor förlust, men motorn är ju inte jätte stark.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Forgus31 Postad 13 Maj , 2005 Skulle tro den nyper när den blir het. Kan vara svårt att få en sån motor att gå bra. Kolvar/cylindrar kan ha blivit så heta att de ändrat form en smula och kärvar i loppet. Har du tur kan den gå ok när den nu går kallare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser