Mackey 4 610 Postad 28 Mars , 2016 I en annan tråd kom diskussionen om mönster på båtbotten och annat som kan minska friktionen upp. Frågan är ju aktuell nu när det är dags att göra iordning båten och botten. Här är ett några länkar till att börja med. http://www.blur.se/2009/04/02/bottenbehandling/ http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/lar-om-skrovfriktion-och-hur-man-enkelt-okar-farten-pa-sin-bat.html http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/files/skrov/bottmaln.html Sedan kan vi väl utveckla tillsammans... Limma hajdräkter, borra gropar mm, spännande förslag man kan göra för att minska friktionen (eller kanske farten). Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mambo 76 Postad 29 Mars , 2016 Det finns och har funnits en massa teorier om olika ytfinish och struktur men många av de lite mer professionellt aktiva brukar hävda att det ska vara så blankt som möjligt. "lika blankt som en glasruta" har jag hört av duktiga kappseglare och Lars Larsson, professor i hydrodynamik, hävdar också att man bör ha så lite struktur det bara går. Personligen nöjer jag mig med 240-papper eftersom det finns andra saker som t.ex bottengenomföringar och drev/propeller som stör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 227 Postad 30 Mars , 2016 Samma Larsson har sagt på föreläsningar att ett strå som släppt från penseln, låt det sitta kvar, för där går gränsen för ojämnheterna. De innersta lagren av molekyler fungerar som "kullager" mellan botten/skrovet samt vattnet. De andra ojämnheterna som inbuktningar i skrovet , klink vs kravell osv har väldigt liten betydelse, i vart fall i de farter som en segelbåt gör. Skillnad på en racer i 20 knop. Ett par cm fel i skotet el 5 grader fel på kursen gör mycket mer. Om man nu vill jaga mygg å svälja kameler lite bildligt talat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 April , 2016 Så halt och blankt det bara går. Mindre beväxning och den som blir är lätt att få loss.Det är inte friktionen mot ytan som är problemet, det är friktionen mot ekosystemet på botten av båten. Vi har väldigt bra erfarenheter av polish och vax även under vattenlinjen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 610 Postad 2 April , 2016 Något särskilt vax som funkar bättre än andra? Hårdvax? Flytande vax? Fabrikat? Kan vara skönt att uppfinna hjulet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 2 April , 2016 Vi har använt WS76, det är bland det mest lättjobbade jag provat.X35an är inte målad på 3 säsonger, förra året när vi tog över underhållet slipade vi botten rätt hårt för att få bort rollerstrukturen innan vi körde polish och vax. Visst växer det lite slem, men det är enkelt att gnugga bort i vattnet eller spola av med högtryck.Vi kör samma upplägg i år, men vi slapp slipa. Så här såg det ut 10 oktober, då hade vi senast tvättat botten för hand i slutet på aug och lyfta för att tvätta med högtryck när vi var nere i Öresund och seglade VM i juli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser