Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
JonasAx

Propellerval Penta -> Solas

Rekommendera Poster

Mina Penta B4 propellrar är uppkäkade av antagligen korrosion i ytterkanterna. Trots detta har båten mäktat med hyffsad toppfart och marschfart. 

Jag köpte båten (Princess V40, 2x KAD44) i höstas och drevet har tagit in lite vatten vilket syntes på oljan. Jag har nu packat om drevet och har skaffat nya propellrar från PropellerTeknik i Gbg (misstänkte obalans i propellrarna som boven till vattenläckaget). 

 

Min fråga gäller att jag skulle vilja ha en second opinion ang. stigningen på ersättningspropellrarna.

 

Propellrarna som jag köpt är Solas och stigningen motsvarar enligt Solas tabell B6.

Jag kontaktade Tom på Propellerteknik som sålt propellrarna när jag upptäckte detta och han säger att dessa skall passa men det känns knepigt att gå upp 2 storlekar om rek. tabellen säger något annat?

 

Vad tror ni? Skall jag köra på Toms rekommendation eller byta redan innan jag provat dom? Jag har naturligtvis bytesrätt enligt Tom. Båten skall i på tisdag och det går ju att byta med båten i men det är ju lite bökigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Tom. Jag ska få upp ett nytt set rostfria proppar till min båt då de han sålde till mig var för små på grund av mina egna tankar. Han skickar dessutom upp dem utan att jag skickar tillbaka de gamla (nya) förrän jag testat ordentligt. Det kallar jag service!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering...

 

Jag hade mina tvivel och efter kontakt med Tom så kom vi överens om att nöja oss att gå upp till Solas B5, vilket är ett steg brantare än vad som satt där innan.

 

Har nu provkört och kan konstatera att antagligen blir det bäst med att stå kvar vid B4 då jag saknar ca 2-300 rpm till maxvarv och det är med båten i princip olastad och nysjösatt. Båten uppnådde maxvarvet 3800-3900 i höstas med original B4 propellrar.

 

Vill säga att Tom har varit väldigt hjälpsam med detta och det har inte varit några problem att byta mellan de olika stigningarna.

 

Nu blir det till att testa så Solas B4 motsvarar förväntningarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...