Crabmeat 62 Postad 12 Mars , 2016 God Kväll, har tagit upp båten och bytt axeltätning på axeln. För att komma åt att byta fick jag ta av kopplingen som sitter längst ut på propelleraxeln mot backslaget. Tyvärr gjorde jag inget märke på kopplingen vilket håll som skulle sitta på upp, utan gjorde endast märke hur långt in den skulle sitta utan tryckte på den lika djupt som förut. Jag har även satt på en linkniv på propelleraxeln. När jag kör nu så har jag fått vibrationer i båten. Axeln går centrerat och vobblar inget alls. Även kopplingen går runt symmetriskt, ändå skakar motorn. Allt ser egentligen väldigt bra på själva axeln. Min fråga: Finns det någon som tänkas ha en åsikt om huruvida vibrationerna härrör ifrån linkniven eller att jag vridit axeln mot tidigare läge. Och vad gör man för att få bort vibrationerna om det är kopplingen? MVF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Mars , 2016 Första tanken som dyker upp,uppriktningen av maskinen har av någon anledning ändrats under arbetet. Lite nyfiken på vilken tätning? Gland om det är sådan, som är för hårt ansatt. Linkniven sitter för nära lagrett. Att inte medbringarna (kopplingshalvorna) kommit i samma läge i förhållande till varandra har minimal betydelse. Ja detta är ju bara lite spekulationer utifrån min erfarenhet / Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 12 Mars , 2016 Första tanken som dyker upp,uppriktningen av maskinen har av någon anledning ändrats under arbetet. Lite nyfiken på vilken tätning? Gland om det är sådan, som är för hårt ansatt. Linkniven sitter för nära lagrett. Att inte medbringarna (kopplingshalvorna) kommit i samma läge i förhållande till varandra har minimal betydelse. Ja detta är ju bara lite spekulationer utifrån min erfarenhet / Kalle Tack för svar. Här är tätning: http://www.vikingyachting.se/Webshop/Motortillbeh%C3%B6r/Axelt%C3%A4tning-BlackJack-30-mm.aspx Att uppriktningen förändrats av själva motorn kan jag inte hitta någon anledning till, med det inte sagt att det inte hänt. Tror att du är inne på rätt när du säger linkniven. I instruktionen stod det att försöka sätta linkniven mitt i mellan lagret och propellern, så det gjorde jag. Men verkar lurigt att linkniven inte påverkar axeln då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Mars , 2016 OK då kan vi utesluta tätningen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Mars , 2016 Jo, kniven verkar nog därmed huvudmisstänkt. Vad är det för typ av kniv och vad har du för båtfart och ungefärligt propellervarvtal? Kan du fixa en bild?Hittade denna beskrivning av olika sorts linskärare och har saxat (och översatt*) delar av texten gällande skivformad kniv... Med avseende på vattenmotstånd och turbulens, så har skivfräsar har en relativt stor yta framför propellernavet. Medans bristen på strömlinjeform är självklar och samtidigt lätt förstås i termer av extra vattenmotstånd, så kan effekterna av att skapa turbulens omedelbart framför propellern vara mindre kända.För att fungera effektivt måste propellrar få "grepp" i vatten och framdrivningseffektiviteten förbättras när en oavbruten tillförsel av icke-turbulent vatten levereras till propellerbladen. En höghastighetspropeller kommer att fungera mer effektivt om den inte måste ta itu med stötar från omväxlande hög- och lågtrycksvirvlar i samband med turbulent vatten. Av dessa skäl är skivfräsar opraktiska för användning på snabba fartyg.*) Google translate gjorde f.ö. grovjobbet, behövde bara finjustera texten. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 13 Mars , 2016 Tack för svar Thomas. Jag har satt på en: http://www.prop-protector.co.uk/ Alltså en 10 cm skiva på 30 mm axel. Cutting action avoids vibrations/shocks often associated with "chopping" style cuttersMin fart är låg, 6,5 knop. Och jag märker ingen som helst prestandaminskning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 13 Mars , 2016 Tack för svar Thomas. Jag har satt på en: http://www.prop-protector.co.uk/ Min båt går i 6,5 knop och märker ingen fartminskning. Varvtal vet jag icke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 14 Mars , 2016 Kontrollerade du om axeln är rak? Har du bytt till en tätning som påverkar hur axeln 'styrs upp' litegrann kan det räcka för att vibrationerna skall visa sig. Inte ovanligt att axeln kan börja skaka då man byter cutlesslager, det större spelet som fanns innan gör att axeln inte skakar så mycket men styrs den upp hårdare så börjar en krokig axel skaka. I ditt fall kontrollera så även spelet i cutlesslagret. Är det för stort så kommer vibrationerna. En god regel är att alltid kolla axeln för rakhet när man har chansen och alltid hantera den försiktigt när man monterar, de är lättare än man tror att kröka dem litegrann. Det kan räcka för att det skakar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crabmeat 62 Postad 19 Mars , 2016 Har hittat felet som var helt och hållet mitt. Nybörjarmiss. När jag drog åt klämflänsen så måste jag dragit lite skevt. För efter ha lossat flänsen från axeln och monterat på klämflänsen med lite mer vakenhet så är vibrationerna borta. En lustig sak med min koppling, som sitter med 4 bulta och därmed har 4 olika kombinationer att variera inom, är att det blir vibrationer om man inte sätter ihop kopplingen som tidigare. Mycket ologiskt i min värld. Men det är bara att acceptera faktum och glädjas åt att vibrationerna är borta. Tack alla för svaren, det är många vänliga motormeckare på maringuiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser