Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Silverfox

Smörjnippel saknas bravo three x diesel ?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Läser på i underhållsschemat för båten och det står att man skall smörja "gimbal bearing" via nippel på skölden. Nu är ju underhållsschemat kombinerat för fler modeller men någon sådan nippel finns inte på mitt drev iaf.

 

Är det något slutet underhållsfritt system nu eller måste man ta isär drevet för att smörja lagret?

 

Står även att man skall pumpa in fett i "Engine Coupler" som tydligenskall gå utan att ta isär drevet men hur gör man det, var finns den nippeln?

 

/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver montera av drevet för att kunna utföra alla servicemoment. Om du gör det kan du smörja lager, drivaxel, knutkors och koppling till motorn.

Här är en film som visar hur:https://youtu.be/2OZr21WjP40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver montera av drevet för att kunna utföra alla servicemoment. Om du gör det kan du smörja lager, drivaxel, knutkors och koppling till motorn.

Här är en film som visar hur:https://youtu.be/2OZr21WjP40

Ok tack för filmen men är du verkligen säker att hela detta moment behöver göras årligen?

 

Han säger ju även i början av part 2  ca 35 sek in att " the gimbal bearing is well greased" och att han "greased it the other day from the top" 

 

Hur menar han då?

 

/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han säger även att på denna modell finns inga nipplar på knuten (U joint) utan att det är ett "sealed system"

så kanske är så på mitt drev med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har varken smörjbara knutar eller lager. Om man byter lager på äldre sköldar som har smörjnippel, får man ett icke smörjbart lager och en plugg som ersätter smörjnippeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har varken smörjbara knutar eller lager. Om man byter lager på äldre sköldar som har smörjnippel, får man ett icke smörjbart lager och en plugg som ersätter smörjnippeln.

Okej!

 

Har ju sett att en del info är för gamla modeller även om häftet verkar vara tryckt 2013 . vill ju säkert att man inte ska veta så mycket så man hellre lämnar in för service med.

 

Men då antar jag att man kanske inte behöver smörja upp det varje år båten/drevet har gått 80 timmar i bräckt vatten och kommer gå mestadels i sötvatten nu. ( hemmahamn ångermanälven)

 

Vad tycker ni/du?

 

/ Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en god idé att plocka lös drevet och kontrollera slitage och ev läckage etc. Jag gör det varje höst. Tar tio minuter. Passa på att byta packningar, provtrycka drevet, smörja osv. Det är viktigt att ta hand om grejerna.

 

I vinter ska jag även byta bälgar, kylslang, växelvajer mm det är däremot ett ganska stort jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...