ChristerN 2 679 Postad 27 September , 2015 Min tuta i båten har låtit sämre och sämre och nu tyckte jag det var dags att byta. Nuvarande tuta ser ut så här ungefär: Jag ville ha ett riktigt horn denna gång så jag köpte ett sådant. Då började problemen. Eftersom den nya tutan har helt andra fästen behövde jag borra nya hål i den platta som tutan ska sitta i på radarbågen. Sagt och gjort. Fram med kraftigaste borrmaskinen och en sprillans fin-borr. Efter tio sekunder plingar borren av i två delar. Skit! Tar en ny av lite grövre modell men då händer ingenting mer än att borr och gods blir varmt. (glömde det där med borr-olja, det erkänns!) Funderade ett tag till och bytte taktik. Kom på att då tutan ska sitta under plattan kunde jag ju ta en teak-bräda och limma på undersidan. Sagt och gjort. Måttade, sågade till brädan och monterade tutan på teak-brädan. Limmade den sedan under plattan och det satt fint. Tutan fungerade bra och jag kände mig nöjd. Då började jag fundera på hur tutorna är konstruerade och öppnade med visst besvär den gamla tutan. Såg då att stora delar av den "ljudgång" som ljudet kom ut i var helt igensatt med gammal spindelväv, löv och smuts. Där var förklaringen till att den låtit så dåligt! Kanske hade jag kunnat rensa detta och få tillbaka tutan i ursprungliga fästen utan större jobb men sånt är livet. Jag är ändå rätt nöjd med min nya tuta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 27 September , 2015 För att undvika att den nya tutan blir bebodd på samma sätt kanske man kunde sätta ett myggnät i mynningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 September , 2015 När jag skulle montera en kölskena på giggen inköptes rostfritt "band" 6 * 20 mm, 6 meter långt Många hål för skruvar skall borras. Vid förfrågan vad för borr man skall ha blev jag rekommenderad att välja ut ett borr som "bet". Ur 20 st SKF borr hittade jag ett som bet och alla hålen borrades med det. Fast borren kommer från känd tillverkare så skiljer de sej åt. Hårt tryck på borret och så sakta det går samt rikligt med skärolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 679 Postad 27 September , 2015 För att undvika att den nya tutan blir bebodd på samma sätt kanske man kunde sätta ett myggnät i mynningen. Bra idé. Kan dock tänka mig att de små spindlarna tar sig igenom även de finmaskigaste näten men försöka duger. Tack för tipset! Lasse, har hört samma sak från andra när jag lyssnat runt. Att det ska vara så svårt med rostfritt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ElHokko 4 Postad 29 September , 2015 Jag har dubbla tutor, men tror att den ena slutat fungera och den andra kan vara lite igensatt. Det låter nämligen väldigt fjantigt, som en mycket liten bil. Mer "beep" än "BÖÖÖÖ" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser