Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
joppe_hagg

Vilket gasreglage på flybridgebåt med dubbelkommando?

Rekommendera Poster

Hej, Min båt har dubbelkommando, så jag kan köra inne i båten eller uppe på flybridge. Både ratt, gasreglage och växelspak rör sig samtidigt inne och ute. Jag vill nu byta ill enspaksreglage och funderar på om jag måste skaffa specialreglage för detta eller om jag kan använda de som jag har hittat på Tradera. Jag vet att man kan lägga stora summor pengar på att byta till elektroniska reglage och att det finns speciella reglage där det "bara rör sig där man kör". I så fall står reglagen still på flybridge om jag kör inne. Men för mig spelar det inte någon roll om de rör sig lika på båda ställen - jag vill bara att det ska fungera. Kan jag använda vanliga reglageboxar/enspaksreglage eller måste jag ändå skaffa ngn speciell sort?

 

Jag bifogar en bild på de Volvo Penta reglage som jag hade tänkt använda. post-78319-0-39000300-1443175669_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Anders, men länken fungerar inte. Om du har lust att testa igen, eller skriva ned vad det heter så söker jag igen. Så det är en grej som jag monterar på wire någonstans? Den gör alltså att jag kan använda de reglage som jag hittat - vanliga reglage?

 

Mvh Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dubbelkomando med enspaksreglage både ute och inne.

 

Det sitter en växel som reglerar vilket reglage som skall påverka motorn. 

 

Bägge reglagen måste stå i neutralläge om man skall kunna växla mellan styrplatserna.

 

Min gamla växel - från 1979 -var sliten, så fram och back hängde inte alltid med. 

 

I samband med att jag flyttade reglaget i sittbrunnen till rattpiedestalen bytte min mekaniker växel till två små som sitter på motorn. en för fram och back och en för gasreglaget.

 

http://www.marinetec.se/

 

Med det nya reglaget och den nya växeln blev det nästan en ny båt beträffande att manövrera i trånga utrymme.

 

post-106994-0-98279800-1443241136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...