Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
MagnusC

Borttagning av bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej Tidigare ägare till min båt har målat vattenlinjen (bottenfärg) för högt upp. Jag skulle vilja sänka denna något. Om jag börjar slipa på den finns det ju en risk att gelcoaten under blir repig istället. Finns det någon som har ett förslag på hur jag kan ta bort färgen utan att repa gelcoaten? Mvh Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att vattenslipa.. med våtslippapper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton och trassel, fungerar fint. Bara att gnugga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej. jag har just tagit bort all bottenfärg från min båt. jag använde bums färgborttagning. jag bumsade hela båten, lät verka i några timmar och skrapade sedan bort all lös färg med en spackelskrapa. sen bumsade jag hela båten igen, lät verka några timmar, och skrapade bort det sista färglagret. sen torkade jag båten helt ren med en svamp och vatten med diskmedel. bums är vattenspädbart och skadar inte gelcoaten. gör dock inte samma misstag som mig och snåla med bums, då löses färgen inte upp helt. räkna med 1,5-2 liter till en femmetersbåt. låt gärna verka över natten för ännu bättre effekt. lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...men du behöver förstås inte 1,5-2 liter för att sänka vattenlinjen en bit. köp minsta burken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

återupplivar denna tråd, då jag tänkte bumsa min flipper som tidigare ägare bara målat å målat å målat på bottenfärg, nu flagnar bottenfärgen å får stora gropar, ikke bra för bränsleförbrukningen.

 

min fråga är, vad skall jag be om i min marinbutik när jag ska bumsa? vad heter produkten i handeln?

 

MvH

Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bums finns inte längre. Det föll på miljökraven. Gå till en vanlig färghandel och be att få köpa färgborttagare. Det finns nog lite olika produktnamn beroende på leverantör. (Om du frågar efter Bums så vet de säkert vad du är på jakt efter) Det är nog bara onödigt dyrt att köpa det i båttillbehörsbutiken (om de har det). Bottenfärg är ju inte speciellt hård att få bort jämfört med blanka inredningslacker så vanliga färgborttagare funkar säkert väl så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret :) skall gå till min lokala färghandlare först :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...