Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
jjstone

Inkoppling batteri generator skiljerelä

Rekommendera Poster

Köpte ny Generator samt fick ett skiljerelä med på köpet eftersom jag har dubbla batterier dvs start resp förbrukare.

Skillnaden mot gamla generatorn är att nya generatorn endast har en B+ pol. själva B+ ledaren ska ju läggas mot skiljereläet och mot något av batterierna. men mot vilket av batterierna. Rent spontant så tycker jag man ska lägga   + ledaren mot förbrukaren så strömmen går över förbrukaren. Samtidigt känns det som att man vill ladda upp startbatteriet efter start och tycker man borde lägga + ledaren mot startbatteriet. Huruvida resp batteri laddas regleras ju av skilje reläet.

Egentligen borde det inte spela någon roll mot vilket av batterierna man lägger B+ ut från generatorn mot relä och batteri. Eller gör det det??

tacksam för lite tips och synpunkter innan man börjar klippa och skarva i kablarna.

 

En fundering 2 gällande B+ kabeln Gamla Generatorn var på 35 A den nya är på 70 A. Bör man byta ut kabeln mot en större kabel som tål mer Ampere dvs upp till 70 A. Är lite nojig för ev kabelbrand om laddkabel skulle vara under dimensionerad

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ansluta B+ till förbrukningsbatteriet och låta startbatteriet ladda via relät. Åtminstone om båten är lättstartad.

Om det är ett vanligt, enkelt skiljerelä: Bäst att ta styrspänning från D+ på generatorn. Då sluter relät så fort generatorn börjar ge ström = båda batterierna laddas parallellt.

Är det ett spänningsstyrt relä (VSR) kan det gå en kort stund innan startbatteriet kopplas in. (Med 70 A och endast ett förbrukningsbatteri sannolikt bara sekunder).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med reläet är att skydda startbatteriet från att laddas ur av misstag. Det ska alltså koppla bort förbrukningsbatteriet.

 

Är det Biltemas spänningsstyrda relä så blir funktionen FEL om man inte kopplar den rödmarkerade polskruven till generator och startbatteri och den omärkta till förbrukaren.

 

Ett "skyllermarksrelä" med styrning från generatorns D+ kan väl kopplas hursom. Men det "känns" bättre att koppla generatorn till startbatteriet och låta förbrukningsbatteriet kopplas in extra. Att det alltid går att starta känns som det viktigaste.

 

 

Att byta till nya tjockare kablar kan aldrig bli fel. Sålänge man kan få dit dem och kabelskorna inte blir för klumpiga.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningen med reläet är att skydda startbatteriet från att laddas ur av misstag. Det ska alltså koppla bort förbrukningsbatteriet.

 

Är det Biltemas spänningsstyrda relä så blir funktionen FEL om man inte kopplar den rödmarkerade polskruven till generator och startbatteri och den omärkta till förbrukaren.

 

Ett "skyllermarksrelä" med styrning från generatorns D+ kan väl kopplas hursom. Men det "känns" bättre att koppla generatorn till startbatteriet och låta förbrukningsbatteriet kopplas in extra. Att det alltid går att starta känns som det viktigaste.

 

 

Att byta till nya tjockare kablar kan aldrig bli fel. Sålänge man kan få dit dem och kabelskorna inte blir för klumpiga.

 

Även om det "känns" bättre att koppla generatorn till startbatteriet så innebär den lösningen vid normal drift att det går högre strömmar genom reläet jämfört med det omvända alternativet.

 

Jag känner inte närmare till Biltemas relä, men vilket fel uppstår om man kopplar generator och förbrukningsbatteri till samma pol?

Redigerad av speljakt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ni båda för tipsen. Tror jag lägger B+ mot startbatteriet som Anders föreslår.

 

Nya kablar ska kolla area mm på befintliga kablar om dom är anpassade för en Generator med större ström uttag. gamla var ju bara på 35 A medans den nya är på 70 A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla befintliga kabeln som låg mot förbrukar batteriet var 6mm2. Min undran är funkar det ua med tanke på nya generatorn. Kan nämnas att kablarna mot startbatteriet har en större area minst 12 - 16 mm2 mellan Gen till Solenoide på startmotorn. från startmotor till batteriet är kabeln minst 35mm2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...