Gå till innehåll
måndag 26 maj 2025
Deepkill

AQ125B - Vaqd passar från biltema eller bilar?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har just inhandlat en båt med en AQ125B motor. Och nu ska det fräschas upp gällande tändningen på motorn.

Nya tändstift köptes, inga problem. Sedan tänkte man sig att byta hela tändningen med fördelarlock, rotor, brytarspetsar, kondensator och tändspole.

Men dessa delar, som brukar vara billigt och enkelt att fixa till, var plötsligt dyrt.

Fördelarlocket kostar nästan 800kr, tändspolen kostar 600kr som billigast (brukar det inte vara det dyraste att köpa in i dessa operationer??) och rotor150kr??

Det får mig att vilja ställa frågan: Vad passar från säg Biltema till dessa motorer? Eller från andra bilmodeller?

Det är ju i grunden en B230 motor så det borde finnas en uppsjö saker som är betydligt billigare då det inte står BÅT på dem?

Har någon några tips? Högeffekt tändspolen på Biltema, som verkar se precis likadan ut som originalet, kostar 109kr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte 100 men tror inte Biltema har prylarna till marinversionen av B23

Locket är väl skruvat medans bilversionen har snäppfästen.

Däremot så har Mekonomen brytare o konding för någon 50 lapp styck, dock är dom odugliga på att hitta om du inte kommer med ett reg nummer.

Hansen racing borde ha prylarna. Mekonomen är återförsäljare av deras sortiment, men det får man tala om för dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...