Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Mauritx

Hur märker man om motor går för varm? om tex varningslampor ej fungerar?

Rekommendera Poster

Jag har en yanmar YSB8 som började läcka olja. Det enda jag har gjort är att byta impeler i år. lampan som indikerar temp har inte lyst. Men det kan hända att det inte fungerar?? Finns det någon annan sett att märka om motor går för varm??

 

Min motor går fin, tomgången är bra, startar på en gång men som sagt har börja läcka olja, den rinner från grenröret och är väldigt svart (bränt olja). Jag tror att den kommer från spridaren och rinner genom topplocken som sedan hamnar i grenröret. Om det var inifrån grenröret skulle båten inte börja röka blå?? Och vatten rinna ut om packningen var sönder??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en yanmar YSB8 som började läcka olja. Det enda jag har gjort är att byta impeler i år. lampan som indikerar temp har inte lyst. Men det kan hända att det inte fungerar?? Finns det någon annan sett att märka om motor går för varm??

 

Min motor går fin, tomgången är bra, startar på en gång men som sagt har börja läcka olja, den rinner från grenröret och är väldigt svart (bränt olja). Jag tror att den kommer från spridaren och rinner genom topplocken som sedan hamnar i grenröret. Om det var inifrån grenröret skulle båten inte börja röka blå?? Och vatten rinna ut om packningen var sönder??

Även jag har haft det problemet, i flera år (inte yanmar). Det läckte kanske en halv liter per säsong så det var kanske inget stort problem, men väldigt irriterande och ett ständigt slabbande. Det började läcka när man kört en timme.

 

Följande har jag provat med:

1. Lyfta av ventilkåpan och byta packning. Hjälpte inte

2. Torka av motorn och linda en trasa runt det misstänkta stället för att se var den färgas av olja. Hjälpte inte, för svårt att komma åt. Liggande cylinder så för alla åtgärder med topplocket får jag lyfta motorn en meter men får då lätt att komma åt. Går nu på en timme efter många övningar med två pallbockar, en kedjestump och Biltemas spaklyftblock.

3. Lyfta bort topplock och cylinder för att se om det kunde läcka mellan cylindern och vevhuset. Det gjorde det inte.

4. Bytt tätningar vid ett rör som omsluter stötstängerna.

5. Bytt alla packningar till inspektionsluckor m.m. Hjälpte lite

6. Bytt backventilen i vevhusventilationen. Hjälpte kanske lite

7. Bytt packbox på kamaxeln. Hjälpte lite

8. Bytt brickor vid banjokopplingar på oljerör. Hjälpte inte

9. Försökt följa oljan med fingrarna, svårt att komma åt samt att motorn är varm när det läcker, men drog slutsatsen att det måste vara något med topplocket. Funderade om det kunde vara läckande styrning på insugsventilen som gjorde att oljan kunde rinna vidare ut genom insuget. Men då skulle det inte vara olja där det var.

10. Letat med endoskop under gång, tänkte att man kunde se när det rann ut, men det var för svårt pga vibrationerna.

11. Varmkört och sedan plockat bort flamdämpare och vattenpump som satt i vägen för att kunna se. Tittat med spegel och ficklampa och konstaterat att problemet måste finnas inom en yta av 2x3 cm på topplocket. Kanske en spricka som vidgas när motorn blir varm.

12. Lyfte av topplocket och försökte värma med värmepistol och en för liten gasolbrännare. Tyckte att det borde räcka eftersom kylvattnet inte brukar bli mer än halvvarmt. Såg en liten spricka som jag sett redan från början. Slipade upp den men den var bara ytlig.

Såg ett ställe till som verkade suspekt och slipade lite där också. Kanske!

Ett ställe på topplocket under ventilkåpan en bit från ventilerna såg misstänkt kexigt ut, dålig rensning efter gjutningen kanske. Slipade bort ojämnheterna och där verkade det vara en minimal spricka.

13. Lade på kemisk metall från Biltema på de uppslipade ställena, satte ihop motorn, hängde tillbaka den och provkörde efter ett par dagar. KLART! Läcker inte längre!

 

Ovanstående kanske kan innehålla något tips till dig. Man får se det positiva, ganska intressant och lärorik sysselsättning, och efter att ha rivit motorn några gånger vet man i vilket skick allting är, och att man kan lita på den.

Redigerad av trewq
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

Nu har jag kollat och oljan läcker från grenröret.  Ska olja komma den väg egentligen? 

 

Motor går fint, tomgången är stabilt, drar inte så mycket olja annars.  Det kommer ingen blå/svart rör heller...

 

Märkte av en bricka som håller grenröret har gått av, kanske räcker med att byta den och dra alla bultar? Eller i värsta fall byta packningen.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om yanmar vill jag nog påstå att grenröret inte kan läcka olja utan den måste komma längre inifrån (topplocket?) Och komma ut vid grenröret

Läcker den även när motorn står stilla? Läcker den först efter en stund när motorn blivit varm? Hur mycket läcker den?

Hoppas att någon som kan mer om yanmar vill bidra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att veta något om yanmar vill jag nog påstå att grenröret inte kan läcka olja utan den måste komma längre inifrån (topplocket?) Och komma ut vid grenröret

Läcker den även när motorn står stilla? Läcker den först efter en stund när motorn blivit varm? Hur mycket läcker den?

Hoppas att någon som kan mer om yanmar vill bidra.

 

När motor står stilla läcker det inte.

Ja, efter en stund när motorn har blivit varm.

Den läcker några droppar, tillräcklig så att man marker det på golvet.

 

Om det skulle vara topplocket som är otätt, eller cylinder skulle inte motor blåröka och gå dålig??

 

Oljan som kommer är jättesvart och tjöck.  Vart tar vägen egentligen oljan som förbrukas  om det inte går via avgaser ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att inte lura någon med min åtgärd ovan, Biltemas kemisk metall klarade inte värmen, får pröva något tåligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns liknande "kemisk metall" epoxi med metallfiller, utan vax som komponentseparerare, som klara både temp och olja mm. anv bla. av scania motorgjuteri. Är, som många produkter i den klassen, avsedda för och säljs endast B2B dessvärre. I detaljhandeln blir dom hyllvärmare pga. priset tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...