Heldefolksingers 0 Postad 12 Juli , 2015 Har 15hk motorer på båda mina katamaraner mitt emellan skroven. De vill gärna kavitera när vågorna blir tuffa. Förhindrar extrastora kavitationsvingar sådan? Eller ska man ha lägre varv och större propeller ? Långrigg har jag redan. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 271 Postad 12 Juli , 2015 Det är väl så att en utombordare av den storleken är bestyckad med en propeller avsedd för högre hastigheter som standard. Skall du lösa problemet gissar jag på propellerbyte. Det fanns tidigare i allafall segelbåtspropellrar för utombordare, de hade blad som liknade Musse Pigg-öron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juli , 2015 Större platta gör att den inte lika lätt suger ner en luftvirvel, har provat olika utformingar minsta lilla ändring gör stor skillnad. klipp ut ny platta i aluplåt och bulta dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 581 Postad 13 Juli , 2015 (redigerade) Bara ett förtydligande.Kavitation har egentligen inget med att suga luft att göra.Suga luft heter "ventilation" på engelska och plattan heter anti-ventilation plate. Vet inte varför vi i Sverige valt att förvirra oss själva genom att kalla det för kavitationsplatta. Jag vet inte om det finns "segelbåtspropellrar" längre, men en propeller med lägre stigning kommer troligen att vara bättre. En propeller med för hög stigning i förhållande till båtens fart "slirar" mycket i vattnet och suger luft lättare . Mackey Tillägg: Kavitation är när gasbubblor bildas på framsidan av propellern pga. att trycket blir så lågt att vatten förgasas. När sedan bubblan imploderar (faller ihop) finns det risk att propellern skadas. Skadorna består av gropar i propellerbladet. Redigerad 13 Juli , 2015 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 13 Juli , 2015 Har 15hk motorer på båda mina katamaraner mitt emellan skroven. De vill gärna kavitera när vågorna blir tuffa. Förhindrar extrastora kavitationsvingar sådan? Eller ska man ha lägre varv och större propeller ? Långrigg har jag redan. Någon som vet? Är inte detta det normala beteendet för utombordare på segelbåtar i lite sjö? Dvs. två lägen, endera dränkt eller vispar i luften. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Juli , 2015 Hej! Med risk för att jag säger fel, men det är min erfarenhet att där bogvågorna möts mellan skroven så är detta det sämsta stället att placera en propeller. Vet ej hur det ser ut på dina katamaraner. Ibland kan man t.o.m se en stor luftbubbla mitt i vattnet just där. Så då går propellern i luft bokstavligt talat. Många har ett centralt centerbord där. Lika dålig placering även för den. Kolla detta först å fundera på någon lösning om det förhåller sig så. Många har placerat sina utombordare på insidan babordsskrovet ganska långt akterut av den anledningen. Varför just babord vet jag ej. För att man är i regel högerhänt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser