Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hosse

Evinrude VRO V4 90 HK hostar och hittar inte felet

Rekommendera Poster

 Givetvis mitt i semestern ger båtmotorn upp. Den kom rätt från service, och vi satte den i sjön. Tände ganska snabbt, men hostade nåt väldigt på tomgång. Drog upp "full gas" i neutralmodus och den ökade knappt nåt i varv. Den misständer väldigt och efter några sekunder poffar det till och den stoppar. Lämnade den på verkstaden på måndagen och dom har jobbat med den i snart 12 timmar utan att hitta lösningen på problemet. Jag vet inte hur känd dom är med denna motorn, men dom är dom enda som servar båtar i stan. Dom har nu bytt alla tändspolar, tändkablar och tändstift. Förgare är totalt rengjorda. Den beter sig fortfarande likt. Mycket ojämn gång. Det skumma är att när dom drar ut tändkabeln på cylindern längst bak till höger, så går den lite jämnare. Drar dom ut vilken som helst av dom andra, så stannar den. Cylindrarna är trycktestade, och allt OK där. 

 

 Nån här som vet mer om dessa motorer och vad det kan vara?

 

 På förhand, stort tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

 Det skumma är att när dom drar ut tändkabeln på cylindern längst bak till höger, så går den lite jämnare

 

Vet inget om just din motor men ett tips.

kolla om stiftet är onormalt rent så den inte drar in vatten på den cylindern,  vissa motorer har en vattenmantel under avgasplåten och finns läck här mot cylindern så samlar sig vatten och dras in på  den nedre cylindern ,  vatten går inte att kompimera verkstan borde höra en bonkande gång

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hoppas att du inte drabbas av allt för höga kostnader. Att byta alla tändspolar, tändkablar och tändstift hade jag nog aldrig gjort. Som du beskriver problemet räcker det med att skifta plats på två spole-kabel-tändstift och konstatera om felet flyttar sig. Om inte finns det högst sannolikt inte i dessa delar.

 

Du anger inte årsmodell. Den verkar i huvudsak finnas två varianter, med och utan Quick start (Googla om du är intresserad). Det verkar vara så att med quick start finns 4-triggspolar, utan så verkar det bara vara 2. Är det bara 2 på din motor så är triggerfel mindre troligt, är det 4 så skulle det kunna vara ett triggerfel.

 

Quick start funktionen är inbyggd i CDI:n/Switchboxen och ställer om tändläget. Det är tänkbart att CDI:n är trasig så att tändläget blir fel. Att mäta upp CDI/Switchboxen är inte praktiskt möjligt, istället utesluter man allt annat genom mätningar och då är det bara boxen som återstår. 

 

Bränslefel är som jarb ofta påtalat, vanligare. Att förgasarna fick sig en rengöring var säkert bra oavsett att det inte löste problemet, men att verkstaden med tillgång till motorn inte hittat felet på 12 h verkar konstigt, men är det CDI.n så kan denna ge de mest skumma beteenden.

 

Med din felbeskrivning skulle jag gissa på boxen och i andra hand triggerfel, men utan tillgång till motorn blir det bara en gissning.

 

Med reservation för att jag inte vet exakt vilken , så verkar en ny Power Pack kosta runt 110 USD i USA. Finns billigare på ebay. Sannolikt bör den inte kosta mer än 1300 kr i Sverige. I så fall vore det kanske idé att chansa att byta..

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svar! Det är en 1994 modell. Vet ni mer exakt vad det är då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att denna har 4 triggspolar och saknar Quick start. Det verkar finnas två olika boxar till 90 1994 så du behöver exakt modellbeteckning på motor eller CDI.

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0005384&path=BRP~A0000022~M0005254~M0005384&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

Notera att byte av box är en gissning. Att felsöka på distans går inte. Det är svårt nog med motorn framför sig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att denna har 4 triggspolar och saknar Quick start. Det verkar finnas två olika boxar till 90 1994 så du behöver exakt modellbeteckning på motor eller CDI.

 

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=3&pCode=M0005384&path=BRP~A0000022~M0005254~M0005384&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

 

Notera att byte av box är en gissning. Att felsöka på distans går inte. Det är svårt nog med motorn framför sig. 

Tusen tack iallafall! Ger infon vidare till killen som skruvar på den:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...