Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
moneyman67

evinrude 84

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

är nybörjare på båtmotorer behöver all hjälp jag kan få min  motor går på tomgång men dör när man gasar byt slangar kopplingar förslag nån motorn är evinrude 40 hk 84

Redigerad av moneyman67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dör den precis när du går från tomgång till gas, dvs när du lägger i växeln? 

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ja den går bra på tomgång men dör så fort jag lägger i växel eller gasar med handgasen

Redigerad av moneyman67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ha flera olika orsaker, testat justera gasvajern några varv så du ger motorn något mera grundgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@moneyman

Jag kanske var otydlig, men varför krångla till det?

Tomgångsvarvtalet SKALL INTE justeras med längden på gasvajern, utan med skruven som är avsedd för ändamålet. Inte ens på en moppe justeras tomgåmgsvarvtalet så och detta är ingen cykelbroms!

 

Gasvajers längd skall vara sådan att det finns lite frigång i gasreglaget innan spjället/en börjar öppna. Under inga förhållanden skall gasvajern till reglaget vara förspänd. Mercury specar det så att det skall gå att dra ett papper mellan trottlestoppet och detaljen som är fäst vid änden av vajern och påpekar att detta är en säkerhetsfråga att inte spänna gasvajern.

Om gasvajern förspänns för att justera tomgångsvarvtalet så riskerar du att när du minst anar det få problem med att växla, vilket kan få alla möjliga obehagliga konsekvenser.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, Guestsson har helt rätt. Egentligen är det "fel" väg att gå och justera detta via gasvajern. Man kan göra så, men det är inte rätt..

 

Här har du en utförlig guide om hur att gå till väga: 

 

http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/johnson-evinrude-outboards/355616-50hp-evinrude-idle-adjustment

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om motorn stått oanvänd en längre tid så kan det vara föroreningar i förgasaren. Oljan i bensinen förångas inte utan bildar en tät sörja när motorn står över vintern. Med lite tur räcker det med att plocka bort flottörhusen och rengöra. Dessvärre är det troligen något i munstycken och kanaler, då hjälper det bara att ta loss förgasarna, plocka ned dom i sina beståndsdelar och rengöra. Då skall man naturligtvis också byta alla packningar.

 

En annan möjlig orsak är att förhållandet mellan tändförställningen och förgasarnas öppning har förändrats. Men det gäller bara om någon meckat med det eller om delar har lossnat. Armen som påverkas av gasvajern reglerar i första hand tändförställningen. När man drar i gasreglaget för att höja varvet skall den första rörelsen bara justera tändplattans läge. Först när man drar på mera gas skall förgasarna börja öppna. På tändningens reglagearm finns ett märke, när förgasarnas löprulle är på det märket skall spjällen börja öppnas. Marigt att förklara så här och knepigt att få det rätt, men ändå rätt enkelt att kolla om den justeringen åtminstone är någotsånär rätt.

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla beskrivningar och förslag nu har jag lite att kolla upp i helgen super bra forum mvh moneyman 67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...