Gå till innehåll
tisdag 07 maj 2024
firefish

Installera dävertar, hur mycket flex är normalt?

Rekommendera Poster

Hur just monterat dävertar på min Windy 24 för att ungarna ska få med sig en lite gummibåt, cirka 40 kilo.

 

De är av glasfiber men fäst/bottenplattan var för stor för att få plats, fortfarande fallet, så jag byggde om dem och vinklade upp fästplattan i framkant (se bild). De är nu vardera  monterade med fyra genomgående M8 med 250x100 mm stålplattor på undersidan som avlastning samt som synes två franska träskruv som går "framåt". Allt sitter dessutom limmat med ms polymer.

 

Dävertarna i sig är snudd på stumma. Det som oroar mig är att båten flexar när jag belastar dem. Inte så mycket däcket (heter det skarndäck även bak?) utan den inplastade träkonstruktion som de franska träskruvarna sitter i. Man skulle kunna säga att flexet smiter "runt hörnet" och fortsätter framåt. 

 

Spontant känns det som om jag behöver förstärka under, inte så enkelt, eftersom min statiska testbelastning inte kommer i närheten av vad som händer när en gummibåt fladdrar och far när det går lite sjö. Vill ju ogärna bryta sönder båten baktill och det vore trevligt att använda dävertarna till mer än att bara hänga blöta badkläder på.

 

 

post-100579-0-80995100-1434869407.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan nog bli betydande "brytkrafter" med den hävstångsverkan som det blir när du belastar dävertarna.

En lösning som jag kan tänka mig är att du fäster någon form av metallstång/plattjärn i framkant på fästplattan och sedan förankrar densamma ordentligt så långt ner på akterspegeln som är möjligt,

för att på så sätt ta upp de brytkrafter som blir när du belastar dävertarna.

Annars finns ju alltid alternativet att montera dävertarna på konsoller på akterspegeln.

 

 

//Roger

Redigerad av PCP-Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu förstärkt undersidan av skarndäck, pundarlösning 1A med 45x95 tryckimpregnerat som jag skruvade/limmade mot den befintliga inplastade träkonstruktionen (men det syns iaf inte). Vi får se om det hjälper, jag väntar med att belastningsprova tills limmet härdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...