Gå till innehåll
onsdag 30 juli 2025
Gäst MaxSchmeling

Svedea versus Pantaenius?

Rekommendera Poster

Gäst MaxSchmeling
Postad (redigerade)

Vi har vår Storebro 31 försäkrad i Svedea men funderar att gå över till Pantaenius. Någon som kan ge en bild av livet som båtägare hos det senare bolaget?

Bild: I-landsglädje; ny bottenfärg på båten; Mille Extra True Blue.

post-102122-0-92320800-1434714111_thumb.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte från Svenska sjö till Pantaenius, pga Svenska sjös regler för vinterliggare, som jag inte hade lust att uppfylla.

Om ditt försäkringsbolag vet jag inget - har inte ens hört namnet.

Max - vet du varför man bottenmålar!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har Pantaenius på en av mina båtar och hade dom på min förra Forbina. Jag hade en stöldskada på Forbinan och då var dom MYCKET bra att ha med att göra, vidare hade jag en skada i samband med sjösättning och kapellet gick i trasor, då var dom ännu bättre i sin hantering.

Nästa större båt jag köper kommer defenetivt att försäkras hos Pantaenius igen!

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pantaenius hade bra villkor tyckte jag, ingen sista upptagningsdatum, skadat ersätts med nytt osv.

Man behöver inte överförsäkra båten, det räcker att få ut mer än vad en motsvarande kostar idag. Räknar man sen inte på vilken ersättning man skulle få vid typiska skador så fanns det inget att diskutera längre.

Alla verkar bli mycket behandlade vid skador mm. Själv har jag bara stället en massa frågor och får alltid bra och snabba svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Stort tack för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Alltför många köper försäkring hos de som har lägst premie.  Men man har ju försäkring för att få skador ersatta, och ser man då på olika bolags villkor (vem beslutar om reparationsställe, finns åldersavdrag, hur stor är självrisken, vilka tider/områden gäller försäkringen för, hur mycket får man för sin båt om den totalhavererar?) så ser man att framför allt Pantaenius men i viss mån också den allra dyraste varianten av Svenska Sjö har avsevärt bättre skadeersättningar än övriga.

För försäkringar gäller 100%-igt: "It's not what you pay, it's what you get!"

Redigerad av Seawolf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Pantaenius på min "nya" båt. När jag skulle masta av i höstas så lossade masten från kroken i mastkranen och föll hela vägen från stående på däck ned och la sig snyggt på bockarna. Snabbaste avmastningen jag gjort, tog endast 2sek.  B)

Dock fick det till följd att masten fick en buckla. Ringde Pantaenius som kom och besiktade och konstaterade att masten behövde bytas. Det var en gammal ommålad aluminiummast men den ersattes med en ny från Benns utan diskussion. Fick dessutom trevligt bemötande och snabb behandling från Pantaenius.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...