Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
glenn30

Fel på mercury 40 hk fyrtakt

Rekommendera Poster

hej har en mercury 40 hk fyrtakt -2000 som inte vill gå riktigt,går perfekt upp till halvgas men gasar jag mer går den ner på 2 cylindrar för att sen dö,startar direkt igen o gör samma sak igen,sen sitter det en vit liten klump på översta förgasaren som jag tror är el choken,tog lös den idag o körde direkt ström på den men nålen rör sig inte nåt,ska inte nålen lyfta sig då så att den släpper in mer bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

choken reglerar ju ett spjäll på förgasren ,inte med nål från munstycket,nog elfel du har ,eller bensinpump munstycken,skit i förgasarna mm,häll rengöring i bensintanken ny bensin,kolla alla bensinslangar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo på denna finns det inga choke spjäll,det är elchoke,en nål som går upp o ner,men den ska väl röra på sig när man kör direktström på den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det skall den om den har den typen av elchoke,ja missade de,tänkte på min Yamaha där gick elchoken på spjällen,du har en annan konstruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nålen skall röra sig men långsamt, flera minuter innan den öppnat helt. Egentligen är det en vaxtermostat som värms med en liten värmeslinga alltså ingen magnetspole. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av din felbeskrivning gissar jag att du haft vatten i bränslet och slarvat med höstservicen, bränslestabilistor i bensinen så att den finns i bränslesystemet när motorn ställs undan för säsongen. Mycket viktigt också att flottörhusen töms.

 

Om det är som jag tror måste båten upp så att förgasarna kan demonteras och rengöras. Inget svårt jobb och du behöver antagligen inte köpa några reservdelar, men det tar en stund att fixa.

 

Bor du i Sth så kan du få låna min Carbtune mot gåva till välgörande ändamål. Efter rengöring, synkning och tomgångsjustering brukar motorn kunna gå som en dröm på låga varv. Det kräver väl rengjorda förgasare och utan synkmätare är det chanslöst att få det riktigt bra.

 

http://www.carbtune.com/

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag plockat lös förgasarna o gjort grundligt rent o blåst igenom alla munstycken mm med tryckluft,bytte även alla tändstift till nya,imorrn ska jag ut o provköra den,tagit lös alla kontakter mm o gjort rent,vet inte vad det kan vara annars,hur blir den ifall tex kamremmen har kuggat en kugg,bara en tankte jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kugg fel brukar ge en slö motor och förklarar inte alls att du tappar en cylinder som du beskrivit. En mycket mer sannolik förklaring till detta är ett igensatt högfartsmunstycke. Om du haft vatten i förgasarna, så bör du ha sett detta när du gjorde rent dem. Jag skulle i så fall rekommendera ytterligare åtgärder innan motorn startas, då det annars finns risk att felet kommer tillbaks inom kort tid.

 

Ps. Jag hade nog bytt stiften först och om inte detta hjälpte, gått vidare med förgasarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär provkört motorn o den går klockrent nu,så antingen var det stiften eller skit i förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...