Gå till innehåll
torsdag 13 november 2025
Empirikos

täta gänga septitank?

Rekommendera Poster

Hej,

skulle montera nya septitanken av plast idag. Till tanken medföljde även ventiler av plast. Tyvärr råkade jag av oklar anledning skada en gängorna i tanken så att ventilen inte går att skruva åt riktigt hårt utan att den slinter om ni förstår vad jag menar. Genomföringen sitter dock fast ändå men kanske inte så hårt så att jag känner mig bekväm. Frågan är därför om det finns något att göra. Kan man rädda det hela med extra mycket gängtejp, går det spackla från utsidan? Eller finns det någon annan smart lösning på problemet,. Jag vill helst undvika plasta igen hålet då jag hade ett helsike att få tanken på plats?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Visst är det roligt att dra de grova härliga slangarna i en trång båt ;)

Med gängtätning borde det väl bli tätt.

Skulle det läcka så är det ju heller ingen risk att båten sjunker iaf....

Har du man-lucka (heter det så) i tanken? I så fall kan du väl kapa bort gängorna och innifrån montera en helt vanlig genomföring.

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att du måste ha aktivator för att få gängtätning att härda mot pladt. Det kan räcka att du gnider ett kopparrör mot båda gängorna ordentligt så du får lämningar av kopparjoner. Det är aktiva metalljoner som startar härdning av såna produkter det är därför det går snabbt mellan mässing, koppar mm. och tar längre tid mellan belagda material, rostfritt mm. Plast mot plast får du ingen härdning alls utan att sätta till. Aktivator för den typen av produkt finns i lite olika utföranden, vanligast är sprayburk. Inte att förväxla med aktivator för cyanoakrylat (snabblim)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...