Gå till innehåll
söndag 16 juni 2024
Jontelito

Hjälp med motorval, Honda 50 4t & Evinrude 50 E-tec

Rekommendera Poster

Hej,

Jag och min far står inför ett nybåtsköp där vi är lite kluvna vilken motor vi skall välja, båten vi sett ut är Micores 480sc.

 

Den finnas att köpa hos div återförsäljare och vi funderar nu på vilken motor man skall välja, det båten kommer att användas till är mestadels fiske, trolling. Men även lite vattenlek som att dra vattenskidor och ring efter båten, annat än detta är det utflykter som den används till, och då pratar vi 5h i veckan högst.

 

Hondan skall servas 1gång varje år, varav servicekostnad är 1500kr.

Evinruden skall servas var 3e år och kostar då 3500kr.

 

Båda motorerna har 5års garanti.

Det är alltså dessa två det står mellan:

Honda BF50 4takt - 2014/2015års mod

Evinrude 50 E-tec -2014/2015års mod (2takt)

 

 

Vad har ni för erfarenheter om dessa två motorer?

Mvh
Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i princip alla arbetsbåtar jag har såld med Evinrude har bytt ut den efter ett par år tack vara massa problem.

Nu kör de båtar oftast året rund men det säger en del.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i princip alla arbetsbåtar jag har såld med Evinrude har bytt ut den efter ett par år tack vara massa problem.

Nu kör de båtar oftast året rund men det säger en del.

 

 

Är det E-tec eller Evinrude generellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

etec. ena motorn hade han bytt 3 boxar och 2 gånger hydraulrör till tllten på garanti innan han tröttnade och köpte en Suzuki istället. finns fler som har byttt boxar.

köp Japansk då är det problem fritt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Jontelito lyssna med Service verkstäder det gjorde jag och Evinrude E-tec fungerar väldigt bra enl dem. De hade problem för 12 -15  år sedan men de är borta nu.

 

Försäljaren här ovan vill nog Serva din motor varje år därför skriver han som han gör.

 

Så lyssna på opartiska rådgivare istället DE som Servar de märken du funderar på, bara ett tips. 

Jag valde Evinrude då slipper man dra båt o släp till en service verkstad varje höst för att garantin ska gälla,.

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Jontelito lyssna med Service verkstäder det gjorde jag och Evinrude E-tec fungerar väldigt bra enl dem. De hade problem för 12 -15  år sedan men de är borta nu.

 

Försäljaren här ovan vill nog Serva din motor varje år därför skriver han som han gör.

 

Så lyssna på opartiska rådgivare istället DE som Servar de märken du funderar på, bara ett tips. 

Jag valde Evinrude då slipper man dra båt o släp till en service verkstad varje höst för att garantin ska gälla,.

 

Ja så är det säkert, hur länge har du kört Evinrude? samma modell vi kollat på? ja fördelen är ju 3års serviceintervall, ingen kamrem, hur funkar dessa med trolling? går de ner såppas i fart? Finns det trolling funktion till dessa likt hondan?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag är opartidig och det är ingen motorer som är 12 15 år gammal det är från de senaste 5 åren. men de används typ 400 timmar om året.

serva en 4 takt är ingen svårt och fixa man själv. tex Suzuki har ingen rem heller men kedja och har 7års garantin för privat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyssna med verkstäder det finns 2 läger.

Redigerad av Axelvevaxel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att ta flashback på allvar tyvärr, men även svårt att googla info om div motorer då det är 2läger som du säger, antingen hatar man eller så älskar man, de som kör yamaha pratar ner alla andra märken och vice versa..

 

De som säljer micore som har div motorer rekommenderar evinruden, då säljer de honda, mercury och tohatsu också..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men det är ingen konstig. det har med merginalen att göra.

har också blivit erbjuden och sälja evinrude.

de försöka stenhård och sälja de med bra marginal för återförsäljare.

jobbar mest med offentlig upphandling åt räddningstjänsten mm och de får precis som de vill och är därför inte bunden till nån grossist eller märke.

Enligt vad jag har hört från yrkesfolk är det även problem med Yamaha senaste åren.

Honda har jag bara såld till MSB och har aldrig hört nåt om problemer med den motorn.

det är dubbla 50 hk på de båtarna. Evinrude har jag aldrig haft på nån båt till nån myndighet. En del yrkesfolk hade den för att det inte fanns en alternativ i närheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JD Power heter en oberoende användarundersökning i USA. Der frågar man användaren  - der har E-tec vunnit över andre. Med mest nöjda kunder!

 

Jeg har haft E-tec - utan problem och körde typ t/r Sandefjord-Gøteborg på en dag. Så något fick den att göra. Har flera marinar här som säljer dessa, der det inte har varit problem.

 

Men andra gör också bra motorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrtaktare är mycket klenare om du ska dra vattenskidor o liknande. Evinrude har mycket bättre vridmoment. Frågan är om en 50hk fyrtaktare orkar dra upp en vuxen gubbe på 100kg tex på vattenskidor efter din båt då båten är ganska stor med. Välj då en 80hk eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken av dessa motorer gör sig bäst till fiske? För ser man det så, så kanske vi drar ring 1-2gånger per år.. dessa kan vi då leja bort till vår granne som har en större båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hondan är dessutom den klenaste 50 hk som finns på marknaden. Ingen optimal motor för vattenlek med andra ord.

 

Att jämföra med motorer som används året om är inte riktigt rättvist kan jag tycka. Yamaha anses väl som en av de bättre motorerna, men bara det senaste året har jag hört två stycken skärgårdspendlare som fått totalhaveri på sina blott 4-5 år gamla Yamaha-maskiner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

året rund bruk säger nåt om kvaliteten.

om evinrude inte håller och de flesta 4 taktere gör det.

det är samma med penta motorer. de håller inte heller i året runt bruk.

byggd taxibåtar till Holland som går 24/7 och de har snart haft alle inombordere som finns.

alla utom Cummins och Hyundai har klarat sig mer än 1000 timmar.

cummins har gått runt 1200 utan problem och Hyundai 3500 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att de flesta här inne verkar partiska på något sätt.

Känner folk som året runt pendlar med både Yamaha och Evinrude E-tec utan några som helst problem. Fel kommer alltid att finnas på alla motorer och märken.

De jag känner lite bättre har E-tec och de har aldrig haft problem med året runt körning.

De som rekommenderas är att man ställer om dom till att gå på en finare olja.

Jag känner också folk som har fått problem med E-tec, inget konstigt med det förekommer som på alla andra märken.

Samma med Yamaha folk som kör problemfritt och folk som får problem.

 

Jag skulle välja efter vilka företag man kan vända sig till och hur servicemedvetna de är.

 

Så här när alla marinverkstäder har häcken full får man en bra uppfattning om hur man kommer bli behandlad som kund. De är nu de är som mest stressade över alla båtar som ska bli klara för sjöstättning. Om jag var du skulle jag ringa och fråga lite för att se hur servicegraden är, hur du blir bemött.

 

Det är inge kul att stå där när semestern ha börjat och man inte får någon hjälp.

De kan vara en aspekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...