Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Anton78

Generator laddar inte batteriet

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har nyligen köpt en båt med Volvo Penta MD21. Jag har satt in en helt ny generator men det känns som att den laddar inte batterierna (har 2 st). 

Är det någon som kan ge lite tips hur man mäter? Jag hittade några video på Youtube hur de mäter på bilen och jag försökte göra detsamma.

Kopplade multimetern till batteriet utan att starta bilen och den visade 12.6 V.

Sen startade jag motorn och den gick upp till 13.20 V

 

Enligt videorna på Youtube ska den gå upp till ca 14.6 V. 

 

Laddar den dåligt, har nåt tips vad jag kan göra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spänningsfall från generatorn är det första jag kom att tänka på för har man för klena kablar så kan det bli så här.Mät vid Generatorn och sedan på Batteriet och jämför eller har du ett millivolt område,mäter du spänningsfallet i kabeln...

Redigerad av rolle50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byttes generatorn?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har en laddningsfördelare av diodtyp. I så fall försvinner ca 0,7 Volt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

14,6 lät lite mycket, har du stor bank och klen generator blir bankens motstånd så högt att det tar en stund innan du ser högre laddspänning mätt på batterierna. Koppla bort ett och se om du inte direkt får högre. Mät direkt på b+ på generator så du inte får med ev förluster i kabellängd och ev för klena kablar. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att batteriet ligger på 12.6 V är som det ska. Generatorn i sig ska ge drygt 14.2 V när den går på full gång och laddar. Testa dels att mäta mellan generatorns poler direkt och dels vid batteriet för att upptäcka eventuella spänningsfall.

 

Kan det vara så att du glömt att koppla in sense-kabeln från generatorn som kontrollerar spänningen vid batteriet och låter generatorn kompensera för ev spänningsfall över ledningar och laddioder? På min MD11 är den gul från generatorn och ska gå till pluspolen på motorbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för era svar/tips. Jag ska prova det som ni har nämnt till helgen som kommer.

 

Pentax >>Var tvungen att byta Generator för att det hade kommit in vatten under vintern så den gick sönder. Allt annat har klarat sig förutom generatorn. Hittade en som passar på Biltema.

 

Rollen >>När det gäller laddningsfördelare, hur vet jag om den är av diodtyp? Jag tror den är i själva generatorn.

 

Jag måste kolla genom alla el-ledningar, det verkar inte alls vara nån ordning på det. Det ser för jävligt ut om man öppnar luckan bakom instrumentbrädan där kablarna är kopplade. Han som jag köpte båten från skyller på förra ägaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...