Gå till innehåll
fredag 16 maj 2025
ulvman

Fernissa nåtad teak

Rekommendera Poster

Hej, Jag har nåtade teakdurkar och tofter i sittbrunnen som jag funderar på att fernissa istället för att olja. Är det möjligt att få ett bra resultat och i sådana fall vilken fernissa ska jag välja? Tacksam för synpunkter. // Uffe

post-9020-1394234366,5592_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hej, Tror inte att det är så lyckat att fernissa tofterna. 1. Det är svårt att få fernissa att sitta kvar på teak utomhus. Den vill gärna släppa i mer eller minder stora sjok. 2. Risken är stor att den blanka släta ytan blir hal. (Går iofs att avhjälpa med iblandning av halkskydd i fernissan) Något som kan vara värt att testa är Benarolja. Den ger till skillnad från vanlig olja en yta. Inte så blank som fernissa och lite strävare (Inte så hal) om man stryker måttligt antal lager. Fördelen är att den sitter bättre på teak och det är lättare att bättra. Du behöver inte slipa ned runt en skada, utan det är bara att göra rent lägga på nytt. Har själv använt det på grabbräcken etc. under flera år med mycket gott resultat. /Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benarolja som nämnts är ett bra alternativ, men visst går det att fernissa teak och få det att sitta kvar! Slipa teaken så att du får bort allt det gråa, precis innan du skall fernissa avfettar du ytan med aceton eller T-röd. Jag har gjort på detta sätt med mina grabbräcken och det sitter som berget! Om du sedan vill att fernissan skall hålla måste du mattslipa och lägga på 1-2 lager varje år. Jag har använt Le Tonkinois fernissa, det funkar mycket bra. En sådär en 8-12 lager behövs, oavsett fernissa. Då är Benaroljan lättare att använda, jag har för mig att det räcker med 4-5 lager, men ytan blir inte riktigt lika fin och med samma djup som med en fernissa. Det lönar sig också att satsa på en bra lite dyrare fernissa, de billigare innehåller mest lösningsmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Själv har jag Ovatrolat mitt nåtade teakdäck. Detta förfarande tar lite tid men resultatet är mödan värd./må väl/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Hej. Att lacka eller fernissa, teakdurkar i sittbrun, är väl inte fråga om, om det går. Har man engång börjat lacka dessa, så får mann alltid göra om detta, mellan åren. En lackad yta är alltid halare än oljad. En lackad yta blir varm i solen. Visst är det fint med nylackad yta, men ej praktikst där man sitter och går. Det beror litet på vad sorts lack man har använt, men en lackad teakyta, utomhus brukar börja fjälla efter ett-par år ! Owatrol är ett bättre ämne att lägga på, om man vill ha det se ut som en lackyta. Owatrol sitter, och håller i flera år, men är hal.(Owatrol tar lång tid att torka, grundligt) Det bästa är nog att bara olja, enklast, billigast och ej varm i solen och ej hal yta ! Vad är Benarolja, jag har alldrig hört detta namn !! OK, hittade detta om Benarolja. Juton Benar(Norsk). Alkydolja för exotiska träslag, utomhus, såsom teak etc. Månne det inte innehålla samma olja som i Owatrol.(Norsk) Förr användes det olja från Valtran (det enda animaliska oljan som inte härsknar) vetdåtusan, om det inte blandas i detta idag ochså ? Skulle ha refererat till en Norsk länk, men det går ej att få fungera här ! Men sök på benarolja exvis. via Google, så hittar man svaret !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anemos, som ALLA lackade ytor skall även ett lackat teakdäck mattslipas samt påföras ett nytt lager varje vår, annars släpper lacken precis som du beskriver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst filip

Anemos: benarolja är en oljelack mer eller mindre, den tränger in som en olja men bildar en film på ytan som blir relativt hård. den finns i matt och blank. Lacka teak är inte det lättaste iom att den är så tät och hård. Viktigt är att först mattslipa den för att få upp porerna så lacken kan gå in ordentligt och bita sig fast. Första varven tunnas ordentligt med en lämplig förtunning för att få en bättre inträning. 99% av alla båtlacker är ju högblanka (glans 85 och uppåt). Men international har en lack som heter goldspa (har jag för mig) som är halvmatt. Den blir inte lika halkig men tål inte alls samma stryk som de högblanka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

JA, ja så är det, jobbigt med lackade teak ytor på utsidan, däck och sittbrunn. det är vad jag ville säga. Enklaste är att inte lacka. teak är ett trädslag som håller länge utan behandling, utan att man gör någonting, kanske bara olja, med teakolja. i innredning, är en annan affär, där kan man lacka med t.ex. Uretanlack (det har funnits två komponent uretanlacker. Mycket bra.Förmodligen samma som för golv ?) Hoppas att någon har blivit visare av våran diskussion här, vad som gjöras med sittbrunns durkar !! Det där med BenarOlja, var nytt för mig, skall undersöka om jag hittar här !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst filip

Gör så du, har inte testat den men vad jag hört så är den ungefär som Le Tonkinois men gjord på billigare råvaror och därför är billigare. Men bra mycket sämre också!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...