Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
Winders

Rullgenua?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och min sambo ska om en vecka lägga i vår maxi 77:a i vattnet, vi är helt nya på segelbåt och det ska bli så kul! En fundering vi har är om vi kan använda genua som en rullgenua med denna även att man inte har en långt stag upp till masten (se bild), hur rullar man in seglet då? 

Tacksam för svar! 

post-106160-0-21091800-1430495668_thumb.jpgpost-106160-0-87752600-1430495660_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du..? Stag måste ni ju ha - annars ramlar ju masten omkull..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den heter CU-rullen och finns på rullfock.se. Jag har två sådana. Att segla med delvis inrullat segel är inte lämpligt då belastningen på segelduken gör att pistolhakarna skaver på duken. Annars fungerar den hyffsat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, efter att ha varit inne på sidan så tolkar jag det som att man "rullar" in genuan runt förstaget. Jag trodde man var tvungen att ha någon annan "stång" också. Man lär så länge man lever! 

Jag tänkte väl mer när man rullar in den när man inte använder det så att säga, tack för hjälpen med CU-rullen, den hjälpte mig förstå bättre. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Om jag fattat det rätt så hissar man seglet så att fallet går på var sin sida om förstaget å spänner det hårt med det där blocket du visar bild på. När man sedan rullar in seglet så bildar linorna/fallen alltså lite distans runt pistolhakarna så det blir lätare att rulla in seglet. Det lär finnas en bild på det med hittar det inte. Du kan söka på CU rullen.

För övrigt är min erfarenhet att inget segel jag seglat med står bra när man rullar in för att reva. Jag använder rullen bara för att parkera seglet så jag slipper byltet nere på däck. I synnerhet när jag seglar ensam är det praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hittat bilden. skotlåset som du har motsvaras av  den svarta delen framför förstaget på bilden. Bokstaven E.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Bilden försvann...provar igen...glömde klicka på "bifoga"

post-72750-0-03390700-1430502724_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur menar du..? Stag måste ni ju ha - annars ramlar ju masten omkull..?

Jag är inte den bästa på begreppen, min sambo har bättre koll så han borde väl skriva här istället! :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...