Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
chainsaw

Johnson 40 hk -97, gnista bara på ett stift...

Rekommendera Poster

Hej

Har tagit över en båt som jag känner till sedan tidigare men som har lite motorproblem. Skulle behöva lite hjälp att få rätt på den.

Det sitter en Johnson 40 hk 2-takt från 1997 (2 cyl) på den. Modellkod: BJ40TLEUC. Den har varit lite lynnig mellan åren med startproblem, gnista ja - gnista nej - gnista ibland. När den går så går den helt ok för att vara från -97. Jag har kört den en del och den funkar bra när vädret är fint men när det börjar regna blir den tjurig. Ganska obra att ha en båt som inte tål vatten... Soppan kommer fram och den är fräsch och pumpad genom förgasarna hela vägen. Luft får den ju. Nya stift. Tänkte gjort allt under hösten men nu blev det vår lite snabbare än planerat. Så nu är det dags.

Det jag vet är att man har bytt tändspolen i alla fall två gånger och tändningslåset en gång. Jag tog tag i den idag och började ganska metodiskt. Den har stått under tak hela vintern så allt är torrt.

Från början var det ingen gnista på något stift. Jag plockade isär alla kontakter och rengjorde med elektronikspray, säkringen var hel. Fixade en jordkabel som saknade kabelsko och satte den på rätt jordskruv. (Den var jordad före men nu är det som det skall vara). Jag såg att en av kablarna från power pack-boxen var klämd så jag lossade boxen och drog om den. Satte tillbaka alltihop. Gnista på ett stift!

Därefter provade jag med tre olika tändspolar och det är fortfarande bara ett stift som ger gnista. Det nedre. Därefter öppnade jag fartreglaget, gjorde rent, bytte tändningslåset (till det nya). Kollade kablarna och krimpade ihop en som varit klämd. Samma sak. Fortfarande gnista på ett stift.

Nu har jag tagit bort power pack -boxen för att kunna kolla kablarna på baksidan ordentligt. Orginal (?) buntband satt kvar så boxen verkar inte bytt tidigare. Ser ut att ha varit drag i kablarna för gjutningen på baksidan är inte helt tät runt en eller två av kablarna (kan iofs blivit när jag tog loss den). Verkar kunna vara boxen som är problemet.

Mätt tändspolen också. Den visar drygt 270 Ohm mellan polerna på båda sidorna. Däremot var de två gamla kassa...

 

Hittade den här instruktionen om hur man mäter en power pack:

http://issuu.com/cdielectronics/docs/troubleshootingguide?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml&backgroundColor=000000&showFlipBtn=true

Innan jag beställer en ny box, är det något annat som är värt att kolla eller mäta? Kanske rent av något som är billigare...

Tacksam för all hjälp.

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser dina tändspolar ut, kan man rycka sladden från cdi-boxen eller är de fasta? Du kan ju annars koppla kabeln från CDI-boxen till ett stift i taget för att se om det är tändspolen som spökar. Jag hade annars lyft på svänghjulet och kikat innan jag beställt ny box. Jag hade en motor där kilen som låser/positionerar svänghjulet gått sönder och då blev gnistan inte helt bra.

Torrsprickor i cdi-boxen är inte bra, det går in fukt där...men jag har sett cdi-boxar som sett ut som skräp men fungerat klanderfritt år ut och år in. I mek & teknik-forumet ligger just nu ett inlägg om en Johnson 60hk som saknar gnista helt, där någon har länkat till CDI-felsökningsguiden. Ladda hem den och följ den.

 

MVH

 

Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Tändspolen är uppmätt och visar bra värden.

 

Jag var ganska övertygad om att det skulle vara CDI-boxen. Beställde en ny, monterade - och samma skit... Gnista på bägge stiften (dock!), allt såg bra ut men det blev sur och tände knappt. Inte ens med startgas. En rejäl smäll emellanåt men annars stendött.

 

Lyfte på svänghjulet och konstaterade att kilen mycket riktigt delat sig. Fick inte tag på en original utan fick fila till en annan. Nu vet jag inte om den som satt där var original heller...

 

Samma skit igen. Motorn sur, baktände, smällde till rejält på startgas. Allt fick stå till sig en dag eller två. Hmm... i vilken ordning sitter kablarna från CDI-boxen till tändspolen och vidare till stiften...? Bytte plats på tändkablarna och vips small den igång =) Jag hade satt kablarna från CDI-boxen till tändspolen fel. Allt frid och fröjd förutom att det rök och brände ut gammal olja. Den gick rätt hyfsat ett tag. Kylvattnet och avgaserna såga ganska bra ut. Lagom ljummet. Sen rök den till ordentligt, blev mättad och dog.

 

Samma sak senare under em efter att jag åter fått igång den.

 

Till slut lyfte jag svänghjulet igen och konstaterade att kilen gett sig en gång till. Svänghjulet stod helt fel.

 

Är det ett vanligt fel att kilen ger sig? Verkar ju rätt konstigt. Eller är det helt enkelt så att det inte duger med vilket material som helst i kilen? I alla fall inte en för en 10 hk Briggs... fast det var samma storlek.

 

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt tror jag inte, jag vet inte hur många motorer jag haft isär men bara råkat ut för havererad kil en gång. Svårt att svara på gällande kilkvalitet, men köp en original, kostar inte många kronor och borde finnas att få tag på de flesta marinor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jobbigt när man inte hittar fel. Och det kan bli dyrt o köra utslutningsmetoden. Det gör iof märkesverkstäder också.

Trevligt för dig att du ser ljuset iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så. Nu sitter motorn ihop igen. Ny kil och muttern dragen till 140 Nm enligt instruktion.

Beställde 2 st orginalkilar men leverantören verkade ha glömt bort det så det fick bli lokalt. Skulle förvåna mig om kvalitén skiljer. Vad gäller priset är det 80 kr vs.12 kr. Inga pengar i sammanhanget men en ganska stor differens. Nu startar den och går som den skall. Provkörd i sjön också. Fast när den väl har gått har den gått bra tidigare också. Håller den i sommar väntar en större översyn i höst/vinter.

 

Annars får man väl svetsa dit svänghjulet... ;)

 

Tack för hjälpen!

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstå att du skojar när det gäller att svetsa fast svänghjulet. Det skulle nog funka riktigt dåligt. Om det överhuvud taget är svetsbara material så skulle du säkert ändå ganska snabbt få utmattningsbrott intill svetsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det rökt igen. Motorn har fungerat felfritt i fyra år men nu är det uppenbart dags.

 

Trodde att det var samma fel som tidigare med avdragen kil med tändfel som följd men jag har haft av svänghjulet och kilen är hel.

 

Jag sjösatte härom dagen. Motorn var lite tjurig men tände till ibland och startade efter ett bra tag. Behövde choka en hel del. Rök och hostade men det är väl ok efter en vinter för en drygt 20-årig 2-taktare.

 

Gick loss och gasade varpå det inte hände särskilt mycket. Körde ett par minuter på lägre varv och sedan gick det bra att öka. Körde runt i kvart på 4000-4500 varv/min.Gick ner på tomgång/klick ett par gånger och inga problem att varva upp igen. Maxade någon minut på vägen hem och drog ner igen för att sedan gå ner på klick och knyta fast. Då dog motorn, tomgången var inte helt hundra tidigare heller. Vred igång den och den gick men inte helt rent. Låste och gick hem. Dagen efter gick den inte att starta. Inte ens antydan till att tända.

 

Nu har den nya stift, tändspolen visar 290 Ohm på båda sidorna, primern funkar som den skall, gnista på bägge stiften finns, den hostar inte ens på startgas! Har provat med annat tändningslås.

Plockat isär bägge förgasarna och blåst rent, flottörerna sluter tätt.

 

Något som inte hänt tidigare är att i höstas rann det ut svart ävja på skeddan under propellern när båten var upptagen.Tänkte inte så mycket på det då men idag kom det igen. Uppenbarligen rinner (mycket?) bensin oförbränd genom cylindrarna. Om jag vrider svänghjulet utan stiften i så kan jag höra hur det "kluckar" och gnisslar lite från det undre insuget/förgasaren. Om det är så mycket soppa inne i motorn är det ju inte märkligt att den inte går igång men någon antydan till tändning borde ju komma någon gång. Särskilt med startgas, eller?

 

Den gick ju igång efter vintern men då pumpade jag fram bensin i anslutning till start. Dagen efter hade den stått med tryck i slangen under natten. Kan det vara så att motorn fylls med bensin?

 

Gnista, luft, soppa, komp = funkis motor. Jag begriper inte vad som felar?

 

Hilfe?

 

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...