Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
coronet_18

coronet 18 renovera skrov

Rekommendera Poster

Hej. har strippat ner min coronet 18-64 idag på insidan hela vägen ner till skrovet. då det är en plastad plywoodbåt så upptäckte jag att längs hela skrovet inklusive bottenstocken är plywooden murken och dyblöt. min fråga är då hur man lagar detta på bästa sätt?

kan man kapa hela skrovet längs med i mitten, sätta i ny bottenstock sen lägga ny marinplyfa och sedan plasta under med glasfiber?

kommer det hålla i längden?

ska man sätta glasfiber på insidan med för starkare resultat?

 

om detta nu skulle funka hur får man plyfan och plasten att binda ihop på bästa sätt?

 

mvh/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är plasten hel på utsidan dvs inga frostskador ( sprickor ) ?

 

Lite bilder kan ju också vara bra, lättare att svara rätt då.

 

Utan att veta hur det ser ut så kan ju en ide vara att rensa bort allt murket trä då borde du få ett dike i plasten där bottenstocken satt, om den nu är nersänkt i plasten.

Göra rent noggrant och plasta fast en ny bottenstock med huggenmatta och polyester i diket.

Sedan fortsätta med plyfan på samma sätt. Man mättar trä detaljerna med plast innan man plastar fast dessa annars så suger träet upp polyestern med dålig vidhäftning som följd.

 

Anv flödigt med polyester.

 

Klyva båten skulle jag nog inte göra.

 

Kanske även funkar att bygga upp med ren glasfiber o polyester från insidan. Men det går åt en hel del plast till en sådan operation.

 

 

Det finns en pers. som jag vet har lagat en Coronet med plyfa/plast skrov. Gå in på Cybermarine.se och kolla efter Dag55. Du måste vara medlem men det kostar inget att regga sig.

 

Du kanske även kan ställa frågan på Coronetklubbens bryggsnack

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej tack för svar! drog iväg ett meddelande till dag55 så får vi se hur han gjort=) men bra tips. har försökt ta bort lite murken plywood men det sitter som fan ihop med glasfibern på utsidan. kanske kan ta dom sämsa lagren med stämjärn sen slipa ner resten. mycke jobb men det är jag ej rädd för!

 

när man mättar träet menar du att man plastar träet först och låter det härda sen plastar man fast det? sen vidhäftningen mellan gamla glasfiberskrovet och nya plyfan? epoxi?

 

post-106810-0-55144900-1429192948_thumb.jpg

 

så ser det ut i mitten. kanske inte bästa bilden men kanske får en bild av det?

 

mvh

Är plasten hel på utsidan dvs inga frostskador ( sprickor ) ?

 

Lite bilder kan ju också vara bra, lättare att svara rätt då.

 

Utan att veta hur det ser ut så kan ju en ide vara att rensa bort allt murket trä då borde du få ett dike i plasten där bottenstocken satt, om den nu är nersänkt i plasten.

Göra rent noggrant och plasta fast en ny bottenstock med huggenmatta och polyester i diket.

Sedan fortsätta med plyfan på samma sätt. Man mättar trä detaljerna med plast innan man plastar fast dessa annars så suger träet upp polyestern med dålig vidhäftning som följd.

 

Anv flödigt med polyester.

 

Klyva båten skulle jag nog inte göra.

 

Kanske även funkar att bygga upp med ren glasfiber o polyester från insidan. Men det går åt en hel del plast till en sådan operation.

 

 

Det finns en pers. som jag vet har lagat en Coronet med plyfa/plast skrov. Gå in på Cybermarine.se och kolla efter Dag55. Du måste vara medlem men det kostar inget att regga sig.

 

Du kanske även kan ställa frågan på Coronetklubbens bryggsnack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...