Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
Danne77

Varvräknare?

Rekommendera Poster

Min varvräknare gick sönder då plus-kontakten på batteriet lossnade förra hösten. Det kom lite rök från varvräknaren och sedan brände en del komponenter. Kan man köpa en varvräknare för bil på T.ex. Mekonomen eller Biltema som visar hyffsat rätt? Finns det någon som kan reparera en varvräknare? Lät byta ut de komponenter som var brännda men inget resultat. Vad kan man mer kolla? Går det att simulera signalen i bänk flör att testa varvräknaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar generatorn?? vissa diesel motorer har varvräknar utag på generatorn har jag för mig. och om batteri kaben hoppar av när motorn är igång så kan även generatorn ta skada. //Ante

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, generatorn laddar i alla fall. Dock brände varvräknaren och jag lämnaden den till en el-butik som bytte ett gäng med komponenter (motstånd och dioder) och killen sa att han försökt simulera signal och fått den att reagera. Finns det mer saker att kolla. generatorn är säkert lika gammal som motorn (-75 eller -77) med en separat diodbrygga med tre kablar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova din varvräknare mot en annan generator, eller annan varvräknare mot din gen. Det finns mycket dioder i en gen... Då får du bättre grepp om var felet är! Lycka till. Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...