Danne77 0 Postad 13 April , 2005 Min varvräknare gick sönder då plus-kontakten på batteriet lossnade förra hösten. Det kom lite rök från varvräknaren och sedan brände en del komponenter. Kan man köpa en varvräknare för bil på T.ex. Mekonomen eller Biltema som visar hyffsat rätt? Finns det någon som kan reparera en varvräknare? Lät byta ut de komponenter som var brännda men inget resultat. Vad kan man mer kolla? Går det att simulera signalen i bänk flör att testa varvräknaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 13 April , 2005 Vad är det för motor du har?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 13 April , 2005 Har en Penta MD32A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 14 April , 2005 Fungerar generatorn?? vissa diesel motorer har varvräknar utag på generatorn har jag för mig. och om batteri kaben hoppar av när motorn är igång så kan även generatorn ta skada. //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danne77 0 Postad 14 April , 2005 Jo, generatorn laddar i alla fall. Dock brände varvräknaren och jag lämnaden den till en el-butik som bytte ett gäng med komponenter (motstånd och dioder) och killen sa att han försökt simulera signal och fått den att reagera. Finns det mer saker att kolla. generatorn är säkert lika gammal som motorn (-75 eller -77) med en separat diodbrygga med tre kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 14 April , 2005 Prova din varvräknare mot en annan generator, eller annan varvräknare mot din gen. Det finns mycket dioder i en gen... Då får du bättre grepp om var felet är! Lycka till. Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser