Gå till innehåll
måndag 20 oktober 2025
BSven

Isolering och kondens - förklaring?

Rekommendera Poster

Jag har sökt och läst i gamla trådar men det bästa med detta forum är när kunniga medlemmar förklarar "varför" man gör på ett visst sätt och inte bara hur så jag startar en ny tråd.

Jag håller på att renovera en Allegro 27 och hade tänkt att isolera med liggunderlag ner till vattenlinjen och måla övriga ytor för att det skall vara lätt att torka av/hålla rent.

Under kojerna har jag väl ventilerade stuvfack där en del på vardera sida avdelats för batteribank resp. vattensäck. Dessa två utrymmen tänkte jag inte isolera för att hålla dom svala. 

Nu till "varför".
De oisolerade delarna av skrovet under vattenlinjen är ju(?) tänkta för att fukten skall kondensera här så att ruffluften blir torrare och trevligare. Men vart tar fukten vägen? Blir inte min packning i stuvfacken plaskvåt av kondensen?

(Jag vet att man kan/skall försöka leda inluften genom ex. kölsvinet för att den skall kondensera där men jag ser ingen vettig lösning för det på min båt.)

Någon som vill förklara hur det hänger ihop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varma/fuktiga luften stiger oc kommer mest att kondensera på rutorna. Men om den luften skulle komma i stuvfacken så blir det blöt. Numera tycker jag noga man ska isolera även stuvar omtog precis längst ner. Man vill ju gärna stänga ute så mycket kyla som möjligt. I olika båtar har jag annars lagt platonmatta eller en durk av oljehärdad masonite, då har inget blivit blött och det ger en viss isolering.

Den "kalla väggens princip" fungerar inget vidare i praktiken. Det krävs <10 gr temp skillnad mellan ytterligt och vattnet, det är det bara på några få soliga dagar på hösten. Är det 20 i vattnet och 30 i luften har man ändå allting öppet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...