Paddy 1 Posted April 6, 2015 Är jag den ende som behövt en ny oljeplugg till ett SD20/30-drev och hickat till över priset 456:-? Sökte i forumet men hittade inga trådar. Frågan är om det går att hitta alternativ eller har Yanmar använt specialstigning på gängorna? Någon som vet? Share this post Link to post Share on other sites
Thomas-1 311 Posted April 8, 2015 Hittade reservdelsskiss enligt bilden nedan HÄR, oljepluggen med det numret är tydligen en vanlig M10. :-)Metallen i skruven är troligen neutral (eller minimalt offrande) till drevets alu-legering så det gäller att välja lämplig metall. I DENNA pdf finns längst ner en tabell över metaller, alu verkar rimligast av de uppräknade alternativen kan jag tycka. Kanske finns nåt bättre som inte är med i tabellen, men men.Haha, för det priset kunde skruven gott ha fått varit i guld, men det är ju alldeles för ädelt så aluminiumet skulle offras. Share this post Link to post Share on other sites
AndreasAn 9 Posted April 8, 2015 (edited) Lidingö Marin tar 213:- för oljepluggen, iaf halva priset? http://lidingomarin.bai.se/default.asp?sPage=/_/product/default.asp?lProductID=25442& Edited April 8, 2015 by AndreasAn Share this post Link to post Share on other sites
AndreasAn 9 Posted April 8, 2015 Var lite ivrig där, du menade så klart pluggen i botten på drevet.. Share this post Link to post Share on other sites
Thomas-1 311 Posted April 8, 2015 Finns en suddig bild på dyrgripen HÄR. (f.ö. pris 27£= ca 350SEK exkl frakt om sådan tillåts)Den ser mörkare ut än aluminium, funderar på ifall den kan vara gjord i kolstål (carbon steel)?Ser inte kolstål så där mörkt ut och är jäkligt hårt, tänker billiga borr o snabbstål?Hittade en bra sajt angående metaller och korrosion, har norpat tabellen nedan ur den.Tolkar "light cast alloy" och siffran 295 som trolig metall för drevhuset. Ganska lagom offrande metall finns (under/ till höger det röda sicksack-strecket) både "screw cutting light alloy" och "carbon steel" har där bägge fått siffran 360.[Detta med lagom offrande korrosion är viktigt, dels vill man absulut inte skada drevhusets gängor och dels också undvika att själva pluggens metall offras alltför snabbt. Idealt bör väl pluggen offra sig något lite villigare än drevhuset för säkerhets skull, efter många år i sjön är i så fall drevets gängor helt intakta på pluggens bekostnad. (Skruvskallens spår för mejseln kan eventuellt också korrodera sönder såpass att den blir svår att lossa.)]Såå... även en vanlig M10 skruvplugg kan ursprungligen ha valts med omsorg för icke helt uppenbara orsaker. Vill man experimentera med billigare alternativ - vilket ofta kan funka bra - bör man först googla in sig och sen gärna ha koll under experimentets gång. Och gärna rapportera till oss på forumet, särskilt vid bra utfall! Share this post Link to post Share on other sites
AndreasAn 9 Posted October 17, 2016 Bumpar den här tråden lite..Är det någon som har haft problem med läckage via den här oljepluggen? Bytte o-ringen till oljepluggen i våras vilket medförde att jag fick in en massa vatten i oljan nu under säsongen. Funderar på om jag kan ha dragit åt skruven för löst eller om o-ringen hamnade fel och inte tätade ordentligt..Ni som har SD20-drev, ska man behöva dra denna skruv väldigt hårt för att få tätt? Share this post Link to post Share on other sites