Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
kjellapa

Ölandssnipa eller blekingeeka, vilken seglar bäst?

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa en 5-7m lång öppen träbåt att segla runt lite med. Tittar främst på blekingeekor och ölandssnipor i prisklassen 10000-20000. Spritssegel verkar trevligt.

 

Vilken av dessa två har bäst seglingsegenskaper? Övrigt annat att anmärka på mellan dessa två val?

 

Tacksam för svar!

 

/pontus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, som Blekingebo borde jag ju propagera för blekingekan, det kappseglas ju även en del med den här nere.....även om det kanske inte är så allvarligt...

Men å andra sidan är vi ganska ölandsfrälsta........så det kanske kvittar lika..........

 

Hoppas du får bättre svar av någon med erfarenhet av båttyperna.... :P  :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har nog sett att ni rejsar med dom, finns lite på youtube bla. Ser sjukt kul ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu vet jag egentligen inte mycket om de båda typerna av allmogebåtar, men det mycks som om begreppet blekingeeka är ganska vitt. Från väldigt stora till relativt små.

 

Det jag läste om de bägge båttyperna alldeles  nyss på nätet, så  uppfattar jag det som om Ölandssnipan var en aning mer sjösäker. Men det är min tolkning. Sjösäkerhet beror ju kanske mer  på besättningens erfarenhet och kompetens än på båten.

 

Men allmogebåtar är ju av tradition avpassade för de farvatten de skall användas inom. Därav lite olika båttyper på olika farvatten. Runt Öland är det ju mycket öppet hav och lite skärgård.

 

Jag har en bohusjulle med sprisegel - bilden ovan till vänster - Trodde inte att en sån gammal rigg kunde segla så bra. Det byggdes tre båtar samtidigt av tre kompisar. Den killen som hade min båt la ner mycket jobb på att få båten att segla bra - till skillnad från de två andra kompisarna som inte var nåt större intresserad av segling.

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Toaen skriver så beror ju sjövärdigheten mycket på besättningen, men storleken har ju också en viss påverkan. Blekingekan har jag sett från 10 fot, och det är klart att den har vissa begränsningar, men de stora tvåmastade vrakekorna som användes för drivgarnsfiske utomskärs är nog sjövärdiga så det räcker till för de flesta normala nöjesseglare.

 

Sedan finns ju ett stort spann mellan dessa storlekar förstås, och efter vad jag förstått så går det enkelt att "plurra" med en blekingeka om man har lite för bråttom under kappseglingarna, och speciellt i byig vind om man inte är snabb nog att lätta på skoten.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Mitten på 60 talet var jag väldigt nära att köpa en Blekinge eka. Den var däckad å man satt med fötterna i ett litet sittbrun å med baken på däcket. Båten har seglat på öppet hav å bla Gottland runt, dock inte i tävlingen som sådan. Hon var rank men ganska slutstyv å seglade fort. Men det var inte sprisegel på den.

Det är allt vad jag vet om Blekingeekan.

 

Sedan finns det på Visingsö två båtar. En som räddats från förgängelsen av entusiaster. Hon heter, båten alltså, Maria av Rökinge. Seglar fantastisk bra med sprisegel. De brukade ha allmoge tävlingar med den å andra likn. båtar. En nyare kopia, dock inte helt lika, smalare, kallas Viking å brukade vinna över Maria, mest beroende på besättningen på den de de kappseglingar jag såg.  Maria har ett litet spri i fören å man måste bräcka med den för at kunna slå snabb. Annars tappar hon fart. Det brydde sig inte "Skepparn" om som inte släpte in andra kunniga seglare så Maria förlorade kappseglingarna jag såg.

Men det var ett stycke bort från Blekingeekan så jag avslutar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag antar att det är smalt att fråga efter någon som seglat/ägt båda båttyperna :)

Nu känns det vilket som, dom är ungefär lika vakra och verkar ta sjö helt okej också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...