Gå till innehåll
fredag 25 juli 2025
Tumpi

Bottenmåla eller inte och vad är då alternativen ?

Rekommendera Poster

Skepp och hoj! 

Jag har en liten fundering som kloka människor här kanske kan hjälpa mig med. Jag guppar mest runt i mälaren med min lilla båt , kanske kanske kommer det gå en tur till sthlm i sommar men det är nog det längsta . Behöver jag ens bottenmåla ? Och om jag inte skall göra det vad har jag för alternativ? Epoxi?

Tacksam för svar.

/ T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du behöver inte bottenmåla.

Ok , vad är alternativen till att inte bottenmåla ? Göra inget alls eller vad ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt? Segel? Motor? Trailerbar? Hur gammal? Plast? Trä? Finns det någon färg på botten idag? Generellt så behövs ingen bottenfärg i Mälaren. Räcker med att köra igenom en bottentvätt någon gång per säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för båt? Segel? Motor? Trailerbar? Hur gammal? Plast? Trä? Finns det någon färg på botten idag? Generellt så behövs ingen bottenfärg i Mälaren. Räcker med att köra igenom en bottentvätt någon gång per säsong.

Det är en segelbåt i plast från 77. Det finns någon form av färg på botten idag som målades på förra säsongen av den förra ägaren .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mina båtar i utloppet av sötvatten-å på ostkusten.

Den större båten är målad med "riktig" färg och den mindre, Vega, brukar jag eller snarare grabben kleta på lite röd biltemabottenfärg, mest för syns skull. Där det är så tunt med färg att grundfärgen syns efter ett par dagar i sjön eller när vi inte hunnit måla... blir det ingen skillnad mot de delar där det är färg. Det lilla som frodas i alger, lilla gröna kletiga. VErkar bli precis lika mycket där det är färg och där det inte är det. Snäckor får vi i stort sett inte alls i hamn,  där det är sötvatten.

Så spontant. Om du måste? inte, "vanlig bottenfärg", för funktionens skull.

Om det är andra fel som gör att skrovet suger för mycket vatten, tendenser till pest, eller annat. Då kan det vara bra med t.ex. epoxi behandling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...