Gå till innehåll
tisdag 13 maj 2025
Andreas79

vikt på en fjord 21 dc

Rekommendera Poster

Har nylige köpt en Fjord 21 dc med vp 170 motor och ett aq 280 drev

Vad är vikten på denna båt?

Anledningen till min fråga är att den står i dag på bockar och jag ska köpa en trailer och skulle gärna vilja vara på den lagliga sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mina undersökningar väger den 1380 kg med 4 cyl bensinare.

Plussa på max 100 kilo till för raka sexan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att svara på frågor från farbror polisen så räcker det säkert med uppgifterna ovan?

Men… jag själv hade en HT21 med V8. Till den köpte jag en boggietrailer för 2000 kg.

Fick nämligen möjlighet att väga båten… mycket plast på den tiden… stadiga båtar det där!

Om du ska vara riktigt laglydig så bör du även studera körkortsbehörigheterna samt vad din bil får dra på B och BE-kortet eller utökad behörighet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok

Bilen jag har står det max släpvagn vikt 1600 kg med utökad b behörighet 2090 kg och så har jag hittat en 1800 trailer som får lasta 1400 men jag får bara dra 1600 enligt transportstyrelsen även om jag har BE så jag måste dra av 200 på last vikten altså bara lasta 1200, men om jag skickar in skylten och avreggar trailern och tar bort fjädringen så blir det ett efterfordon och då gäller andra regler, och om nu båten väger mer än 1400 kg så kvittar det om jag byter bil till en som får dra 1800 båten är för tung för släpet ändå, 

när det gäller 2090 kg som det står i regg papperna på bilen så inebär det att om jag skulle dra trailern fullastad altså 1800 kg så hade jag bara fått böter för jag har rätt körkortsklass bara fel bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om du inte tänkt traila båten längre sträckor funkar det med en väl tilltagen båtupptagningsvagn kompletterad med belysning. Snällare mot plånboken och enklare regler att följa vilket är bra då ev medhjälpare vid sjösättning/upptagning kanske inte har utökad behörighet :) 

Har även haft båten kvar på vagnen under vinterförvaring. Bara hissa upp den och slänga in ett par lastpallar. 

Funkat bra för mig till mina två senaste båtar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja under 2 ton båtvikt kommer du nog inte med en Fjord 21'a. 

Sen behöver du ju inte typa om släpet så länge bruttovikten inte överstiger 1600 kg. Om du har utökad B kan du alltså köra det släpet (och vilket släp som helst med en totalvikt <2090kg) lagligt så länge du inte lastar det så att bruttovikten överstiger 1600 kg.

Jag förutsätter att 1600 kg är bilens tekniska maxgräns och inte maxgräns med B-kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Max släpvagns vikt på bilen är 1600 kg och totalvikten på den trailer jag spanat på är 1800kg och den kostar 25500:- och får lasta max 1400kg så det ser lite taskigt ut för det verkar som om båten väger över 1400 och då kan jag aldrig köra lagligt med den trailern oavsett bil, jag bor mitt i Skåne så jag har 4-5 mil till närmsta hamn så nu lutar det åt att jag bygger en egen trailer och kör den som efterfordon för på den sträckan jag har handlar det om 30 min om jag kör i 80 eller 30.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...