Gå till innehåll
fredag 24 juli 2026
nissef

Vinterkonservering motor och drev

Rekommendera Poster

Jag har läst mycket här om vinterkonservering men blir något osäker på vad som gäller för färskvattenkyld motor. I det aktuella fallet VP D3 med DP drev.

För att konservera sjövattensidan räcker det då inte att köra igenom glykolblanding utan varmkörning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst mycket här om vinterkonservering men blir något osäker på vad som gäller för färskvattenkyld motor. I det aktuella fallet VP D3 med DP drev.

För att konservera sjövattensidan räcker det då inte att köra igenom glykolblanding utan varmkörning?

Ursäkta motorerna är VP D300 !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen motor som heter D300. Kan det vara D4-300? Oavsett vad det är för motor är den färskvattenkyld. Då behöver man inte varmköra motorn med glykolblandningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nissef,

kolla manualen, där står det utförligt vad du bör göra om den skall vara ute.

Har du integ manual sök på nätet, lätta att finna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både ja och nej skulle jag vilja säga. Gjorde detta för första gången nyligen helt själv och min slutsats blev att för att glykolen skulle gå runt ordentligt i det externa systemet så behövde motorn bli något varm.

Nu har ju jag bensinare men antar att det funkar på samma sätt. Tömde först systemet på vatten, framförallt värmeväxlaren innehöll vatten. Sen körde med drevsäck glykolblandning. Tog ett tag innan ordentligt med glykolblandning kom ut med avgaserna, körde motorn kanske 5-7 min.

Så även om motorn ej i teorin behöver köras varm för att fylla externa systemet så tyckte jag att den behövde köras ett tag för att få det att gå runt ordentligt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...