Mattejao 0 Postad 23 Oktober , 2014 (redigerade) Ska ev köpa mig en 115 hk Johnson Ocean Runner-95 och undrar lite över om någon vet om det är en bra motor över lag? (Vet att det är grisen i säcken att köpa så gammal motor) Menvad ska jag passa mig för just på denna motor? Kan man tex säga att en Johnson är sämre än en yamaha eller tvärt om osv osv? Redigerad 23 Oktober , 2014 av Mattejao Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 23 Oktober , 2014 Vet ingenting om den motorn, inte heller om motsvarande Yamaha. Däremot kan jag med säkerhet påstå att underhållsarbetet som är gjort, eller inte gjort, på maskiner av den åldern är av avgörande betydelse för vilken motor du ska välja. Är allting välskött, servat, smörjt och bytt med kärlek och omtanke så finns säkert många timmar kvar att plocka ut, men om saker och ting sitter fast, är sönderärgat osv.... då vet du inte när maskinen lägger ner för gott.... Hade en Yamaha från början på -80 talet på en av mina sgelbåtar, den gjorde jag inget med de åren jag hade den, bara tankade och körde några timmar per säsong. Sedan övertog en svåger båten, inte heller han servade maskinen speciellt väl, och den hade snart gjort sitt... Nu i somras hade vi upp lillbåten som har en Yamaha från -76, ingen fantastisk motor i sig, men den såg ut som ny när vi plockade isär den. Förra ägaren hade smörjt, bytt delar, fettat och hållt rent överallt. Inte en skruv satt fast, allt var lättskruvat och väl underhållit. Inget gnissel eller ärg någonstans. Vi bytte lite slitdelar och den går fortfarande som en klocka...... Däremot kan man fundera på ekonomisk lönsamhet när det gäller att fixa så gamla motorer då reservdelarna är dyrare än till nyare maskiner...... Mitt tips är alltså att kanske titta lite mindre på märke, och lite mer på hur välskött den specifika maskinen är..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mattejao 0 Postad 23 Oktober , 2014 Tack för ett så snabbt svar! Jo jag vet att man inte ska stirra sig blind på en modell utan det var bara mer att jag ev kommit över en sådan motor, Dock så vet jag inte hur servad den har blivit under åren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser