MatsHansson 0 Postad 21 Oktober , 2014 Har en dieseltank i en Albin 82MS utformad som en liggande tunna (120l) och vill montera en manlucka för inspektion & rengöring. Har inte så här långt funnit någon lösning som jag kan använda med hålet på den rundade ovansidan utan tänker mig att göra hålet på en av de plana kortsidorna. Är osäker på om en manlucka som t.ex. denna http://www.hjertmans.se/article/manlucka-rostfri-150mm håller tätt när den är monterad under dieselnivån på insidan. Helst skulle man sätta luckan längst ned för bäst möjlighet till att få ut alla rester som samlats under årens lopp. Någon med erfarenheter från liknande montage? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 571 Postad 21 Oktober , 2014 Jag har ingen erfarenhet av den manluckan eller av manluckor på tanksidor, men jag skulle själv våga montera en sådan du föreslår på tankens sida om det inte finns något anar val. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Oktober , 2014 Det är inte ovanligt med manluckor under bränslennivån, men att eftermontera känns lurigt. Att inspektera och städa borde gå utmärkt genom att ta bort påfyllnadsslangen. En endoskop/borescope kamera med USB anslutning kostar högst några hunder och är väldigt användbar på många ställen. Typ DENNA (vi inspekterade avlopp med en liknande) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MatsHansson 0 Postad 22 Oktober , 2014 (redigerade) Har fått information från tillverkaren som tydligen också monterar dem. De monterar dessa relativt ofta under bränslenivån (trångt mellan skarndäck och översida på tanken) och säger att det blir tätt. Tydligen inga dåliga erfarenheter av att sätta den nära botten på tanken men där går nog gränsen för mitt mod. Blir nöjd om jag når ned till botten med en trasa i handen. Jag har tidigare använt mig av ett "endoscop" monterad på röret till oljesugen (såg ganska bra på datorn) och trodde jag fått bort smutsen på allvar. Men tanken har två tvärgående väggar med liten öppning längst ned mellan skotten så lite skit blev det kvar. MAO. det funkar så där men små öppningar från ovansidan i mitt fall. Gott humör ända till det blev stopp i sugröret innanför Bohus Malmön och seglen blev mer använda än någon gång tidigare under säsongen. Blev till att segla till Ellös brygga med nuvarande ej segelvana besättning.. Avslutade säsongen med 10l plasttank med snabbkoppling som reserv. PS. Nöd-tips till andra med problem med igensättning av sugrör är att ha en cykelpump i båten för att kunna skapa baktryck. Tänkte göra rent en gång för alla nu som om någon behöver en pump har jag en som inte längre skall användas.... Tack för tips till er som bidragit. //Mats Redigerad 22 Oktober , 2014 av MatsHansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser