fredriknordstrom 0 Postad 26 September , 2014 Hej kamrater, Ny på forumet, även rätt ny på sjön! Köpte mig en styrpulpet i sensommar och nu är det dags att vinterförvara den (under tak, men kallt) Tänkte vinterställa motorn och har kommit fram till att jag ska spola ur motorn med sötvatten, med hjälp av vattenslang och en sån där klämma man sätter på motorn. Har även sett att man ska byta olja i drevet, där slutar min kunskap. Hur mkt olja går det i drevet på en Johnson 30 hk av årsmodell 1998? Fick tyvärr inte med någon instruktionsbok, och har tyvärr heller inte hittat någon matnyttigt information på nätet, brukar inte vara något problem att hitta en manual till motorn, men i det här fallet går jag faktiskt bet. Fråga två, egentligen samma fråga dock gällande annan motor. Farsan min köpte även han en båt nu i höst som han ska vinterförvara. En Suzuki 60hk 4-takt av årsmodell 2006-2008 (lite osäker) Frågan där är egentligen den samma, hur mkt olja går det i drevet, samt för den motorn, hur mkt motorolja ska man slå i i samband med byte av olja/filter? Angående drevoljan, kan man bara köpa den på exempelvis OK/Q8 eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 593 Postad 26 September , 2014 Hej och välkommen till MG! Jag har inget svar på hur mycket som ryms i de olika motorerna men till min 50 hk 4t Yamma brukar jag ha med mig tre tuber som jag köpt på OK. Det blir då lite över som jag använder nästa år. De kostar inte så mycket. Ingen större låsning av kapital på det viset. Så köp en laddning tuber och så har ni några i reserv. Det finns ju också en pump som man kan sätta i en standard oljeflaska och pumpa in oljan. Lite lättare än att byta tub mitt i fyllningen men tuber funkar bra för mig. Öppna påfyllningsskruven, den undre, öppna sedan nivåskruven, den övre, och låt oljan rinna ner i en behållare. Titta på oljan och se om den är grå eller grumlig då har du något läckage i växelhuset. Inte bra. Men är det lite spelar det inte så stor roll. Oftast är det en packning runt påfyllnings- eller nivåskruvarna som varit sliten. Byt dessa varje eller vart annat år. Fyll på i det undre hålet tills det kommer ut indet övre. Håll kvar tuben och skruva i nivåskruven (med packning) och skruva sedan i påfyllnadshålets skruv. Lite kladdigt brukar det bli men inget svårt. När du skriver spola ur motorn så kan det vara bra att notera att du kör med spomuffen monterad med lite lagom hårt vattentryck, startar motorn och låter den gå några minuter, kanske fem. Se till så det kommer vatten ur skvallerstrålen hela tiden. Sedan stänger du av motorn och vattnet. Klart! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser