Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Fletcher16

Bayliner Capri 1700 Bowrider, hur är skrovet?

Rekommendera Poster

Hej

Har idag en Fletcher 16 GTO med en Johnsson 90 hk V4 som jag använder i en insjö för vattenskidor. Båt och motor är från 80-talet med går som en klocka!

Söker nu något kul att ha på havet för lite korta utflykter på Skälderviken. Hittat en Bayliner 1700 Bowrider -90 med en Evinrude 90 hk från 1995. Jag gissar att motorn är samma som jag har på Fletchern och det känns bra. Dock är jag nyfiken på båtens skrov.

Min Fletcher tål absolut ingen sjö eller vågor. Ny båt som ska användas på havet önskvärt är lite mer v-botten. Någon som känner till Bayliner Capri 1700 bowrider och vet hur den passar på havet? Tål den lite sjö och kan ta vågor?

Några övriga saker som jag bör känna till om båtmodellen?

Tack på förhand, D

Redigerad av Fletcher16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baylinern har förhållandevis låga fribord den är väldigt lätt och inte lika robust byggd som tex searay. Skulle vilja påstå att baylinern inte passar på havet om det går lite vågor, typisk innomskärsbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara instämma med uvek. Sea Ray är en betydligt bättre båt. Framförallt vid den tidpunkten. Sent 80tal - mitten på 90 talet var det riktigt låg kvalitet på bayliner, tyvärr. Sea Ray finns som 17 och 19 fotare i den storleken, med svenska mått mätt. Med Amerikansk beteckning 160 och 180. Dom är 5,11x2,16 resp 5,69x2,26 i mått. Finns från 1988 års modell och framåt med både utom och inombordare. I Sverige sålde utombordar versionerna bäst. Brukar finnas ett ganska stort antal på blocket, från ca 40.000kr. Då båtarna börjar bli gamla, ska du kolla akterspegel efter sprickor. Och även durken i båten kan ha blivit mjuk på enstaka exemplar. Motorn är en annan viktig sak. börja med att kolla att det finns en bricka med motor nr. kolla det numret mot den här http://motorguiden.marinshopen.se/Modellguide/Fastställ-årsmodell så att årsmodellen stämmer. I många annonser kan det stå att motorn är väldigt mycket nyare än den verkligen är. Är motorn äldre än uppgivet, och du ändå vill ha båten. PRUTA

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett stort TACK för era råd ang kvalité och fribord. Jag har inte mycket att jämföra mer än min befintliga Fletcher 16 som i min värld är mycket flatbottnad. Funkar fint i insjö där jag kör vattenskidor men inte på havet.

Hur ställer sig en Bayliner 1700 Capri Bowrider eller Sea Ray 160 mot Fletcherna ang hantera mindre sjö? Jag kommer använda båten på Skälderviken för mindre utflykter till Arild osv.

Sökte på blocket efter Sea Ray 160 men fick inga napp. Jag kommer ha båten på trailer i mitt garage och är tyvärr begränsad ang längden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Ray 160 och 180 går mycket bra i sjön för sin storlek. Även i krabb sjö.

För ca15 år sedan så ägde jag en 180, med en yamaha 200hk på. Nu vet jag inte vilken modell du har på din fletcher. Men en god vän hade en 510 gto ungefär samtidigt som jag hade min sea ray. Den var djupt v-bottnad men betydligt lättare. Så det är klart att den hoppade och studsade mycket mer.

Sök på både: searay och: sea ray och sortera efter billigast först. Så kommer du hitta flera stycken mellan 40 och 100.000.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.blocket.se/dalarna/Sea_ray_180_seville__ev_byte__55270993.htm?ca=11&w=3

Detta är en 160, även om han skriver 180 i annonsen. 180 modellen ser nästan likadan ut, men har scarndäck vilket den här inte har. Alltså en 160. Motorn är äldre än båten, som nyast en -88. Från -89 såg dom anorlunda ut.

http://www.blocket.se/gavleborg/Sea_Ray_170_210hk_55201991.htm?ca=11&w=3

Här är en lite nyare. Dock är motorn 4,3LH på 205hk på riktigt, inte 210hk som han skriver i annonsen.

http://www.blocket.se/vasternorrland/SeaRay_Seville_16_55451036.htm?ca=11&w=3

Eftersom han inte skriver några årsmodeller, så är det ju inget som är fel. Enligt färgen på kåpan är motorn av modellår 96-98. Om du är sugen, kolla kvitton och dubbelkolla med firman att motorn verkligen är renoverad.

Det var dåligt just nu med sådana. För 3-4 veckor sedan när jag kollade, fanns det 10-15 stycken ute

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske ska lägga till att det på båten i mellersta annonsen, med uppgiven effekt 210hk. Sitter det en mph mätare i. Förmodligen är det 47mph den går, inte knop. 47 mph är knappt 41knop. Men det är klart, med en frisk motor och rätt propeller så skulle det ju kunna vara knop. Men troligtvis inte.

180 modellen med 130hk inombordare toppade 32knop (original propp). Samma båt med 135hk (original propp) utombordare toppade dryga 40knop. Min 180 gjorde ca 46knop med Yamaha 200hk och 21" original stålpropp. Fick upp den i 50 med en Balistic XL. Man förlorar mycket fart med inombordare vid samma effekt uttag. Hastigheterna ovan är tagna från Båtnytts tester av båtarna. 1988 för inombordaren, och 1989 för utombordaren. Inombordaren var en mercruiser 130Hk. Utombordaren var en Mercury 135hk. Båda original monterade från Sea Ray. 

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Kapten

Ett stort TACK för dina råd, det blir en Sea Ray! Jag har dock av någon anledning stirrat mig blind på en bowrider - de känns som det ger en bra viktfördelning, fler får plats i båten samt lättare att lägga till. Finns det några nackdelar med bowrider.

Jag letar främst efter en med utomborare på ca 100-150 hk

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att djup V-botten kräver kraftigare motor. Om du har 90hk på en flatbottnad båt nu blir den nya, tyngre båten sannolikt tröttare än din nuvarande med en 100-150.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...