Ockelbo_DC21 0 Postad 10 September , 2014 Hej Har börjat titta på Nimbus 26 som nästa båt. Har märkt att det finns ett antal olika motoralternativ. Jag undrar vilka alternativ som kan göra att jag kan marscha ca 15 knop och toppa ca 20? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronsson74 2 Postad 10 September , 2014 Hej. Jag har själv en Nimbus 26 sedan ett par år. Själv har jag originalmotorn Md21 som är en marin variant av Indenormotorn som tillverkades i stora volymer från sent 60tal till en bit in på 80 talet. Jag får dock nöja mig med farter mellan 6,5-9 knop beroende på väder och vind. Jag har av eget intresse pratat med många Nimbus ägare just om motorer i förhållande till hastighet, hanterbarhet och bränsleförbrukning etc. Min slutsats är att det blir väldigt dyra knop om man skall över 10 knop. Den kaxigaste Nimbusägaren jag pratat med hade stoppat i en TAMD 41(tror jag det var) som låg på runt 250hk. Han rekommenderade inte mig att göra samma sak. Dyrt både att köpa och att tanka. Rak axel och ett typ A4 stort roder som troligen inte är anpassat för farter över 15 knop gjorde åkandet väldigt "spännande" i farter runt 27-29 knop vilket var hans Max. Det jag vill säga är nog att just de farter du önskar av en båt (15-20 knop) är nog inte av flera skäl Nimbus 26ans optimala hastighet direkt. Mitt råd är att titta på en båt med annan skrovform som lättare kommer upp i vattnet om hastigheten är det viktigaste för dig. Annars kan jag rekommendera 26an som är en fantastisk båt och som numera går att få till mycket överkomliga pengar. Väl mött, Ronnie Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 10 September , 2014 Tusen tack för ditt svar. Nej, hastigheten är inte det primära. Vi väldigt förälskade i hur båten ser ut,hur den är inredd osv. Vi åker över Kanholmsfjärden varenda gång vi ska ut och det är just den biten vi skulle vilja "riva" av lite snabbare. När vi sedan är ute, då behöver det absolut inte gå fortare än 10 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 10 September , 2014 Välj en båt meden MD40 motor på ca 80 hk om du hittar en sådan som passar din budget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser