Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025
Schnell

cleaver på 280drev fungerar det? noskon?

Rekommendera Poster

Har problem med att hitta propeller som passar mig, motor v8 350 ca 300hk. Drev vp 280.

Kört med vp 16x23, har då en grym acceleration från tomgång 3knop till 45, sedan tappar den greppet ca 5500-6000rpm tycker dock att båten ligger djupt.

Provade idag en ron hillsignature 15x28 cleaver, inget vidare grepp och motorn varvade ganska mycket i lägre farter, men gick ungefär lika fort som std 16x23 på varvet. Men dåligt acc motorn suckade inte en sekund iaf. Mätte upp 32 knop vid 4000 rpm

Men nu till det tråkiga, gick inte att styra åt höger i farter över 38 knop då ratten drog stenhårt mot vänster(höger roterande)

Undrar om det kan räcka med noskona för att få proppen att fungera eller om en cleaver inte fungerar helt under vattenytan. Eller några andra förslag?

16x23 är alldeles för liten

Utvxl 1:61

Båt gilbert apache 21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En god vän som byggt mycket snabbgående båtar sa till mig att dreven 270/280 är lite klumpiga vid högre farter, minns inte om 290 har samma symtom.

Du har inte funderat på duopropp? Passar ju ditt drev.

Sen har du väl inte powertrim.

Är inte expert, delar bara med mig av tips. Rätt eller fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

290 är i grunden samma drev, det är mellan delen och skölden med powertrim som skiljer, samma med duopropp, fast jag tror det är dpx som har långt hus likt en noskona på std dp, men nu letar jag efter ett så billigt och bra alternativ på hur jag ska få det att fungera skapligt med det jag har, förutom propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, räknade lite på vad din båt borde göra vid 4000rpm och 23" propp, utan ngn slip hamnar man då på 47 knop..... ta bort 15% så ska du fortfarande hamna över 40 knop. Får mig att undra om du är bergsäker på utväxlingen i växelhuset?

På en liten och lätt båt ger stor bladarea mest friktionsförluster, minska diametern till 14". 16" ska du definitivt ej ha! Men, sedan är det som andra säger 280/290 vxlhus är inte speciellt bra i högre farter. Finns en racervariant som är betydligt slankare men sällsynt. Noskon borde kunna ge några knop, men dubbelkolla utväxlingen först ngt är helfel där!

En 350 på 300hk ska inte behöva varva 6000 varv för att utveckla sina hk, en 260hk ska varva ca 4600. Håll den i varje fall under 5000rpm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har förmig att jag snurrade ingående axel 5 varv och utgående snurra ca 3. Och drevet är märkt 1:61 borde väl stämma? Ska kontrollera igen nästa helg,,

Men lite åter till frågan angående cleaver, är det propellern det är fel eller fungerar dom bara som ytskärare eller skulle det kunna fungera med noskona? Noskon måste jag i vilket fall som helst ha.

Skulle det visa sig att drevet nu är fel, så kommer jag byta till rätt Utvxl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja just, med cleavern ligger båten skapligt högt ur vattnet, medan vp original ligger den djupt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...