Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
ulinS

Problem med ny Optimax 90

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte höra om nån kan tipsa mig om vad som kan vara tok med min båtmotor.

 

Motorn är en ny Mercury optimax 90 tillverkad 2010.

Redan första gången jag körde så hosta den och vägra svara på gas, rök ganska mycket.

Gick över efter ett par minuter och har gått bra förutom ibland så rycker den. Tills igår då den vägrar att

varva över 1800-1900 rpm, ryker som sjutton. Just nu har den gjort av med enl mercmonitor 51 liter bensin och jag har fyllt på drygt 2 liter olja och motorn har gått snart 5 timmar.

Kommer detta gå över då man kan med säkerhet säga att inkörning är över?

Inkörningen är korrekt utförd.

 

Så här såg stiften ut..

 

20140831-114912.jpg?width=150

 

Nån som har nån idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din optimax behöver en översyn på marinan samt en dator som eventuellt kan hitta något fel. Tycker bensin åtgången är lite väl mycket då jag antar att du haft inkörnings intervall första timmarna. Att den nu inte vill varva över 1900rpm låter som  ett safety mode. Men den borde i så fall blinka på någon lampa samt att larmet bord låta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att din optimax behöver en översyn på marinan samt en dator som eventuellt kan hitta något fel. Tycker bensin åtgången är lite väl mycket då jag antar att du haft inkörnings intervall första timmarna. Att den nu inte vill varva över 1900rpm låter som  ett safety mode. Men den borde i så fall blinka på någon lampa samt att larmet bord låta. 

 

Problemet fortfarande inte löst. Jag fick nya tändspolar av åf och motorn gick jättefint i 4 timmar sen var problemet där igen. Jag testa tömma vattenavskiljaren på bensin och första kammaren som sitter under filtret var det tomt på bränsle, dock lite vakuum, den andra kammaren var det ca 1.5-2 dl bränsle.

Ska det vara så?

 

Just nu står den på en Marina för felsökning men jag tänker att det kanske finns nån på detta forum som varit med om liknande fel. Alltså till karaktär väldigt lik det fel som blir vid trasig tändspole fast det är nåt annat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du nautilock eller defa startspärr på motorn ? Med vänlig hälsning Tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har du nautilock eller defa startspärr på motorn ? Med vänlig hälsning Tutte

 

Jag har inget av dem. 

Båten är ny tillsammans med motor så jag förutsätter att bränsleslangar och pumpblåsa är ok. 

 

En mycket intressant iaktagelse jag gjorde idag var att bränslet från trycktanken har jag nallat till gräsklipparen, som då började gå lite sämre. Jag inhandlade ny bensin och jämförde den nya och gamla i flaskor och det är stor skillnad, både i doft och färg. Gräsklipparen går lite bättre med den nya.

 

Men, det var nytankat bränsle i trycktanken också dock från olika mackar. Är Optimax jättekänslig på bränsle? 

 

Jag är väldigt nyfiken på om det ska vara bränsle i båda dräneringshålen när man tömmer från vattenavskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...